zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Variabele beloningen staan hoog op de agenda

8 juli 2010 - Uit wereldwijd onderzoek van Hay Group blijkt dat de bonussen terug zijn. Echter in een ander jasje dan voorheen. Variabele beloningen staan, in tegenstelling tot voorgaande jaren, steeds vaker op de agenda van het bestuur (60 procent).

Daarnaast sleutelt 60 procent van de Nederlandse bedrijven aan de verhouding variabel en vast loon of heeft de intentie dit in de komende twee jaar te gaan doen. 



Belangrijkste motief
In de meeste gevallen gaat het om een structurele verhoging van het variabel inkomen ten koste van de groei van het vaste inkomen. Belangrijkste motief is het beperken van de vaste kosten. Tevens worden de beloningssystemen beter afgestemd op de bedrijfsstrategie (58 procent). De nieuwe vorm van belonen gaat gepaard met uitdagende doelstellingen en met meer nadruk op de financiële resultaten van de onderneming.
Opvallend is dat Nederland, evenals de UK en Amerika, op de wereldranglijst tot de middenmoot behoort als het aankomt op de verhouding tussen variabel en vast loon (dertien tot achttien procent variabel). In België en Denemarken is dit lager dan twaalf procent. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld India en China, waar het inkomen voor meer dan achttien procent uit variabele beloningen bestaat. 

Reden voor verandering

Van de Nederlandse bedrijven geeft 58 procent aan dat de verandering van het beloningssysteem noodzakelijk is om beter aan te sluiten bij de totale bedrijfsstrategie. Op de voet gevolgd door het verbeteren van de organisatie- of teamprestaties met 48 procent. Wereldwijd ligt dit percentage iets lager, namelijk op 40 procent. Op de derde plaats staat in Nederland het bewaken van de concurrentiepositie (38 procent). 

Effectief communiceren

Loek Bosman, senior consultant Hay Group Nederland: "Het beloningssysteem moet aansluiten op het totale bedrijfsmodel en de cultuur. Variabel belonen leidt niet tot betere prestaties als de doelstellingen en de link naar de bedrijfsstrategie niet duidelijk zijn. Het is dus van het grootste belang om goed te communiceren over de aard en doel van de regeling met een link naar de bedrijfsstrategie. En daarnaast moet de regeling ook effectief en consequent worden toegepast."
Er zijn echter nog steeds bedrijven die tekort schieten. Slechts iets meer dan de helft van de bedrijven (55 procent) geeft aan dat de variabele beloningsregeling helder is voor de werknemers en slechts een derde (34 procent) denkt dat de lijnmanagers effectief communiceren over het variabele belonen richting werknemers. 

Verwachtingen managen

Bosman: "In deze tijd is het belangrijk dat werkgevers de verwachtingen managen, heldere criteria formuleren en duidelijk communiceren over de hoogte van de bonussen. Als het variabele deel van het inkomen niet overtuigend wordt uitgelegd, bestaat het gevaar dat werknemers gedemotiveerd raken en weggaan, juist op het moment dat bedrijven hen nodig hebben. Eerder onderzoek van Hay Group naar werknemersbetrokkenheid heeft laten zien dat bedrijven met de meest betrokken medewerkers 2,5 keer meer winst kunnen behalen dan concurrenten waar de werknemers niet betrokken zijn." 

Eenzijdige focus op financiële criteria

Een van de belangrijkste erfenissen uit de wereldwijde recessie is de trend dat werkgevers steeds minder neigen naar de 'zachte' kant, zoals tevredenheid en ontwikkeling van werknemers, en meer de nadruk leggen op de 'harde' kant, de financiële resultaten. Wereldwijd bepaalt bij meer dan de helft van de bedrijven de financiële prestatie, zoals omzet, winst en verkoop, de variabele beloning van de werknemers.
Bosman vervolgt: "Het is een risico dat bedrijven de bonussen te eenzijdig ophangen aan de financiële resultaten van de onderneming. Dit leidt tot 'quick wins', waarbij geen rekening wordt gehouden met de sociale en duurzame gevolgen of reputatie van een merk of bedrijf. Bij beloningsvraagstukken staat wat wij noemen de 'Return on Reward' voor werkgevers centraal. Het is de kunst de toegevoegde waarde van de medewerker om te zetten in prestatiecriteria die de onderneming echt verder helpen." 

Over het onderzoek

Hay Group voerde het onderzoek naar variabele beloningen uit onder 1.300 bedrijven in 80 landen wereldwijd, met als doel de trend rondom variabele beloningen in kaart te brengen. In Nederland hebben in totaal 48 bedrijven deelgenomen aan dit onderzoek. Hay Group heeft daarnaast gebruik gemaakt van de PayNet database, een online tool waarmee Hay Group continu toegang heeft tot de meest actuele en betrouwbaarste cijfers rondom beloningen van meer dan twaalf miljoen deelnemers en 14.500 organisaties in alle industrieën. De volgende criteria kwamen onder andere in het onderzoek naar voren: reden waarom bedrijven besluiten het beloningshuis aan te passen, op welke wijze de beloningen worden aangepast, de interne communicatie over deze veranderingen en de lange en korte termijn verwachtingen van de ondernemingen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Plafond geldt niet voor alle bonussen
 Tien aanbevelingen voor lange termijn bonussen
 Compliancerisico's bonussen slecht beheerst
 Managementbeloningen stagneren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10