Leiderschapsstijl jonge manager van grote invloed op rendement
7 juli 2010 -
Werknemers wiens leidinggevende aanzienlijk jonger is, voelen zich slecht begrepen en hebben een lage werktevredenheid. Met de ouder wordende beroepsbevolking kan dit serieuze problemen opleveren. Dit blijkt uit onderzoek van HRD-adviesbureau GITP.
Oudere werknemers hebben vaak een slechte relatie met hun jongere leidinggevende. Dit zorgt voor lage loyaliteit en een lage werktevredenheid. Volgens Alec Serlie, Directeur Research van GITP heeft dit grote gevolgen voor de toekomst: "De beroepsbevolking vergrijst in hoog tempo. Als er niet serieus aandacht gegeven wordt aan de relatie tussen jonge leidinggevenden en oude werknemers, gaat een groot deel aan arbeidspotentieel verloren door gebrek aan inzet."
Werknemer vindt jonge leidinggevende incompetent
Oudere werknemers vinden hun jongere leidinggevende minder vaardig en professioneel, ze zijn minder loyaal naar hen toe en vinden hen minder leuk als persoon. Serlie verklaart: "Oudere werknemers hebben minder behoefte aan leiding. Met name het netwerken en coördineren hoeven ze, in tegenstelling tot jongere werknemers, niet meer af te kijken van hun leidinggevende. Ze vinden dan ook de toegevoegde waarde van hun leidinggevende minimaal."
Jonge leidinggevende vindt oudere werknemer niet productief Andersom hebben jonge leidinggevenden ook meer negatieve stereotypen richting oudere werknemers dan wanneer het oudere leidinggevenden zijn. Hoe jonger de leidinggevende, hoe negatiever deze denkt over de oudere werknemers. Ze vinden het minder flexibel en minder productief. Volgens Serlie moeten jonge leidinggevende getraind worden op hun houding ten opzichte van oudere werknemers: "Jonge leidinggevenden moeten getraind worden zodat ze adequaat om kunnen gaan met oudere werknemers. Dit kan bijvoorbeeld door over en weer stereotypen te benoemen en zaken bespreekbaar te maken. Daarnaast kunnen duidelijke resultaatafspraken helpen om productiviteit en flexibiliteit te objectiveren."
Een prachtig voorbeeld van spanningen e.d. Fraai mini-artikel. Ik denk inderdaad dat er een management-conflict is tussen de 29-jarigen en de 59-jarigen. Kortom, tijd om deze kwestie aan te pakken. Ik vraag me af of HBO's en Universiteiten hieraan voldoende aandacht besteden. Zo schreef deze 68-jarige ouder wordende man :-).
Ik ben het er mee eens dat er soms een kloof zit tussen jonge leidinggevenden en oudere werknemers. Maar het is ook bij uitstek de kans om te laten zien dat je capabel bent. De 0 - 1 achter kan je juist op dat moment omzetten naar een 2 - 0 voorsprong en iemand volledig voor je te winnen.
Wel voldoende tijd en energie (gemeend) in investeren, maar dit komt absoluut terug ... kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Volgens mij is het motto nog steeds ''wil je betrokken medewerkers, betrek ze dan. Dit geldt voor zowel de oudere als de joingere generatie. Leidinggeven is inderdaad via anderen prestatie verrichten.
stella
|
|
28
-
07
-
2010
|
19
:
25
uur
graag wil ik informatie ontvangen over mensgericht leiderschapstijl
Toon respect naar je oudere medewerkers, maak gebruik van hun ervaring en ondersteun hen.
Verander alleen om zaken te verbeteren en accepteer geen uitspraken als: dat hebben we 5 jaar gelden al geprobeerd, tijden veranderen en verandering is de enige zekerheid die we hebben.Zorg ervoor dat beleid ook daadwerkelijk opgevolgd word, maar wel op een manier die werkzaam is voor iedereen, zodat het ook gedragen gaat worden, blijf motiveren.
Gun je medewerkers oud of jong het succes dat ze verdienen, laat hen schitteren en belangrijk zijn.
Een goed manager weet daar op de juiste manier mee om te gaan en zorgt ervoor dat zijn medewerkers de middelen krijgen die ze nodig hebben om prestaties te leveren.