zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om social media in te zetten bij e-learning

6 juli 2010 - Sociale media kunnen van groot nut zijn bij opleidingen, en dan vooral e-learning. Uit nieuw onderzoek door Vanguard Leadership in de Benelux blijkt echter dat training professionals maar traag de weg vinden naar deze nieuwe technologie.

Uit het onderzoek blijkt dat er drie verschillende manieren zijn waarop sociale media gebruikt kunnen worden in samenwerking met e-learning:


• E-learning kan worden gebruikt om sociale media te leren gebruiken.
• Sociale media kunnen worden gebruikt om inhoud te vinden/maken voor e-learning.
• E-learning kan worden gedaan via sociale media. 

Cijfers
De resultaten van het onderzoek kunnen worden samengevat in volgende cijfers:
• 90 procent van de ondervraagden gebruiken sociale media, maar hoofdzakelijk voor privé gebruik.
• Sociale media worden gedefinieerd als een digitaal platform (40 procent) om te connecteren (60 procent) met gelijkgestemden en informatie te delen (50 procent).
• Training professionals spenderen tussen een en twee uur per week op sociale media. De meesten gebruiken sociale media op een wekelijkse basis.
• Sociale media worden vandaag niet gezien als tools om inhoud te vinden voor e-learning (43 procent) of te verdelen (60 procent).
• Er wordt nog steeds teruggegrepen naar de klassieke methodes om inhoud te vinden, namelijk specifieke websites en mensen die men kent. 

Problemen

Uit persoonlijk gesprekken van Mic Adam, general manager van Vanguard Leadership, blijkt dat de belangrijkste problemen die zich voordoen bij training professionals zijn:
• LinkedIn, Twitter, Facebook en de andere sociale media platformen worden beschouwd als ‘speeltjes’.
• Sociale media zijn ‘tijdsverslinders’
• ‘Onbekend maak onbemind’ mentaliteit is duidelijk aanwezig
• De sociale media ingesteldheid (geven en krijgen – GRATIS) wordt niet begrepen
• De negatieve verhalen in verband met sociale media overheersen de positieve verhalen 

Uitdagingen

De uitdagingen en dus ook de sleutel tot succes om sociale media binnen de opleidingsafdelingen een alledaags goed te maken zijn:
• Betere greep op het fenoneem ‘social learning’
• Effectief gebruik van de verschillende sociale media platformen
• Succesverhalen
• Goede definitie van Return on Investment van social media voor opleidingstrajecten
• Management buy-in 

Resultaten en feedback
Gedetailleerde resultaten (in het engels) vindt u hier.  Reacties en feedback zijn ook welkom op adammic@vanguard-leadership.be.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsopleiding steeds praktijkgerichter
 Zijn internettrainingen een volwaardig alternatief?
 Werknemer prefereert opleiding boven loonsverhoging- voor nu
 Vijf sociale mediatips
 
 
reacties
 
Peter van Loevezijn  |   | 
6-07-2010
 | 
14:26 uur
De titel van dit artikel was de reden om het te openen, maar als ik het artikel lees, dan gaat het vooral over de rol van social media in opleiden en leren en nauwelijks over de relatie met e-learning. Alleen in de tweede alinea wordt iets van een relatie gelegd. Hoe kan dit?
Rene Persoon  |   | 
7-07-2010
 | 
12:07 uur
“Het blijkt dat er drie verschillende manieren zijn waarop Social Media gebruikt kan worden”, maar volgens mij is er nog een hele belangrijke vierde: het integreren van Social Media in een blended learning traject.

Je ziet inderdaad dat de voornaamste reden om Social Media te gebruiken het delen van informatie is, dus waarom zou je geen discussie voeren over de leermaterialen in een (e-learning)cursus, een businesscase bespreken of opleidingsgerelateerde informatie (zoals roosterwijzigingen, locaties, etc.) met elkaar delen? Mensen kunnen mede dankzij Social Media ‘samen leren’, maar mensen hebben ook zo hun eigen voorkeur voor het gebruik van Social Media vormen en het is niet aan de opleider om daar een keuze in te maken. De uitdaging ligt dan ook met name in het koppelen van deze vormen binnen een blended learning omgeving en daar de informatiestromen samen laten komen, zodat iedereen dicht bij zijn persoonlijke voorkeur kan blijven zonder informatie over de cursus te missen.

Zo kent ons platform (A New Spring) een ‘Social Learning’ licentie en daar zal Social Media ook zeker een belangrijke rol in gaan spelen. Samen met onze klanten ontwikkelen we deze mogelijkheden steeds verder door en we blijven ook graag in gesprek met onze doelgroep. Ik ben dan ook prima bereikbaar via Twitter, Linkedin, E-mail, onze website, etc. voor mensen die hier eens over verder willen praten, want Social Media binnen e-learning / blended learning heeft veel mooie kansen te bieden!
caroline blerkom  |   | 
22-06-2012
 | 
09:51 uur
Ik sluit me geheel aan bij Rene. Binnen onze blended learning trajecten Business English en zakelijk Duits is juist het contact onderling van de deelnemers en met de e-coach een goed instrument om kennis te delen. Ook ik ben via twitter/linkedin/website en e-mail te bereiken om onze kennis te delen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10