Creatief leider moet complexiteit in goede banen leiden
5 juli 2010 -
De wereld wordt steeds onzekerder en complexer. Dat maakt het leven van managers en directeuren – die een weg moeten vinden in deze complexe realiteit - er niet eenvoudiger op. Velen denken bovendien dat hun organisatie niet goed met die nieuwe complexiteit om kan gaan.
Hoe ze moeten reageren op de toenemende onzekerheid en complexiteit is de grootste uitdaging voor CEO's, zo blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1.500 CEO's in 60 landen van het Institute for Business Value van IBM. Acht van de tien respondenten verwachten dat de wereld de komende jaren nog complexer zal worden, en minder dan de helft is er van overtuigd dat ze weten hoe ze daarop moeten reageren.
Techniek en klimaat
De kern van deze complexiteit is de toenemende (technologische) verbondenheid tussen landen, ondernemingen en overheden plus een kwetsbaar economisch klimaat. Voor bedrijven betekent dit dat bedrijfsmodellen, werkprocessen en aannames die lange tijd functioneerden, ineens niet meer hoeven te werken. Tegelijkertijd is moeilijk in te schatten waar toekomstige groeikansen liggen nu producten en diensten zich razendsnel ontwikkelen en marktsegmenten steeds kleiner worden.
Nieuw type leider
Volgens de ondervraagde CEO's vraagt deze revolutionaire ommekeer om een heel nieuw type leider. Waarover deze leider in hun ogen moet beschikken is echter best verrassend, namelijk: creativiteit. Gevolgd door integriteit en globaal denken. Waarom creativiteit? Omdat creatieve leiders goed functioneren in chaotische omstandigheden en in staat zijn hun organistatie 'opnieuw uit te vinden' zodat die beter kan reageren op de hedendaagse klant, partner en werknemer. Creatieve leiders zijn eerder bereid om radicale veranderingen door te voeren in hun bedrijfsmodellen, nemen meer doordachte risico's, komen met nieuwe ideeën en blijven hun manier van leidinggeven en communiceren innoveren. CEO's die nu al inspelen op de toenemende complexiteit van de wereld om hen heen, vinden nu al nieuwe manieren om hun klanten te bereiken. De relatie met hun klanten is voor hen bovendien het allerbelangrijkst en ze betrekken de belangen van de klant in hun bedrijfsprocessen. Ook spelen ze in op de toenemende compexiteit door hun processen en producten juist eenvoudiger te maken en veranderen ze behendig de manier waarop ze werken, middelen inzetten en nieuwe markten betreden.
Veranderen of verdwijnen
Maar goed, de meeste organisaties, vooral de grote, kunnen hier niet van het ene op het andere moment op inspelen. Ze zijn niet in staat snel beslissingen te nemen en personen die de status quo verstoren of kritische vragen stellen worden actief ontmoedigd. Waar moet die nieuwe generatie van creatieve leiders dan vandaan komen? Hoe moeten zij logge bedrijfsculturen die zich kenmerken door voorzichtigheid veranderen? Volgens de onderzoekers hebben organisaties echter geen keus: het is veranderen of verdwijnen. Het is in ieder geval geen optie om de toenemende complexiteit te negeren. De vraag is wat ze met dit gegeven doen. Laten ze toe dat complexiteit hun organisatie verlamt en de winst in gevaar brengt? Of hebben ze het creatieve leiderschap in huis om het in hun voordeel aan te wenden?
Bron:Management Issues