Innovatieve IT-diensten sleutel tot groei na crisis
2 juli 2010 -
Organisaties moeten zich richten op innovatieve diensten, zoals cloud computing en mobiele toepassingen om na de crisis winstgevende groei te realiseren. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat zij openstaan voor nieuwe technologieën en snel anticiperen op nieuwe marktontwikkelingen.
Dat komt naar voren uit de derde editie van Look Out, het jaarlijkse rapport over internationale trends van Atos Consulting en de Global Innovation Group van Atos Origin. Het rapport geeft een analyse van zowel de nieuwste technologische trends innovaties als sectorspecifieke trends.
Kansen voor innovatie
Het rapport is een onafhankelijke bron van informatie en schetst een beeld van relevante ontwikkelingen in verschillende sectoren. Dit biedt organisaties waardevolle handvatten op basis waarvan zij besluiten kunnen nemen om de marktontwikkelingen steeds een stap voor te kunnen blijven. Look Out bundelt alle kennis en expertise die binnen Atos Origin beschikbaar is en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en hoe organisaties hierop kunnen inspelen. Het rapport doet verschillende suggesties waarmee bedrijven kansen voor innovatie kunnen benutten.
Beter en effectiever ondernemen
Innovatie staat niet alleen voor vernieuwing, het is ook synoniem aan beter en effectiever ondernemerschap. Hoe kunnen organisaties investeren in een betere dienstverlening aan klanten door gericht gebruik te maken van intelligente technologie? Business evoluties, zoals duurzaam beleid of slimme energie, zijn nu nauw verweven met de technologische evoluties, die zijn de katalysatoren van deze transformaties. Als zij zich bewust zijn van de mogelijkheden die opkomende technologieën en trends bieden, zijn ze beter in staat de juiste beslissingen te nemen en goede investeringen te doen. Zo kunnen bedrijven het zich niet langer veroorloven processen achter te laten lopen bij de opkomst van nieuwe technologieën. Ontwikkelingen wisselen elkaar in een hoog tempo af en wie niet in staat is dit bij te houden, verliest zijn voorsprong op de concurrentie. Look Out biedt een basis voor klanten die hen ondersteunt bij het uizetten van hun strategische koers.
Ik verzucht maar weer eens bij dit staaltje van wishfull thinking van die of gene of prediken voor eigen parochie.
Even voor de duidelijkheid, ik ben al meer dan 20 jaar werkzaam in de automatisering en zie nog steeds niet dat de capaciteiten van de huidige technieken ten volle worden benut.
Om u even een voorbeeld te geven. MS Office wordt maar voor ten hoogste 45% gebruikt wat functionaliteiten betreft. Maar men betaald voor 100%. Men heeft de mogelijkheden nog niet eens ten volle benut of Microsoft komt weer met een nieuwere, vaak duurdere, versie uit. Gaat men mij nu wijs maken dat men alle functionaliteiten nu wel plots gaat gebruiken?
Voldeed de vorige Afas niet als de nieuwe versie? Heeft men alle 'voordelen' van Vista al volkomen uitgeput om nu al de overstap naar Windows 7 te maken en is XP wel helemaal uitontwikkeld? Heeft men, vooral in midden en grote bedrijven al eens gekeken naar doublures qua software en grote schoonmaak gehouden? Iets wat soms wel eens tonnen zou kunnen schelen op jaarbasis.
Ik zie Atos nog geen scheme opstarten zijn klanten vertellen waar men de meeste besparingen zou kunnen bewerkstelligen maar begint nu al over allerlei investeringstrends.
Me dunkt, de economie bevind zich nog steeds in een crisis en daar past besparen bij. Die eerste besparing is binnen de IT heel goed te vinden maar niet door domweg snijden zoals zo vaak gebeurd.
Neem een paar hele nuchtere consultants die begrijpen hoe de IT procesketen intrinsiek moeten werken en u gaat vele duizenden besparen op jaarbasis. Dat zijn de kosten die u nooit inzichtelijk worden gemaakt. Dat is namelijk het geldputje waar menig IT grootleverancier met open portemonnee onder hangt.
Ga eerst maar eens de werkelijke besparingen behalen waar de IT juist een toegevoegde waarde heeft en wanneer er dan ruimte en noodzaak is? Dan kun je altijd nog investeren.
ik snap wat je zegt, echter het probleem zit er juist in om mensen/organisaties zover te krijgen dat ze daadwerkelijk eens anders tegen dingen aan durven kijken. Tuurlijk kunnen ze op heel veel bestaande zaken besparen, maar ja, dan moet je wel eerst je nek uitsteken en da's nou net wat de gemiddelde manager niet durft of waar hij in ieder geval niet voor beloond wordt.
Het voordeel van innoveren, is dat men iig het gevoel heeft met iets heel nieuws bezig te gaan, en dan gaan er vaak wel weer potjes met geld open.
Wil je besparen op iets bestaands, dan schop je al snel tegen zere schenen en dat wordt door managers nooit zo gewaardeerd. Haal jezelf vooral geen ellende op de nek, da's toch het motto?
Vandaar dat wij onze energie halen uit mensen die toch hun nek uit durven te steken, de ondernemers en/of de ondernemende managers met een houding van: als ik er in geloof, dan druk ik het er toch wel door heen. Ze zijn schaars, maar ze zijn er gelukkig wel