zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Familiebedrijven leveren verrassend grote bijdrage aan regionale economie

30 juni 2010 - Welke bijdrage leveren Europese familiebedrijven aan hun regionale economie? Bestaat er een familiebedrijfsmodel dat zorgt voor betere prestaties? Met welke uitdagingen hebben familiebedrijven te maken?

Ernst & Young deed onderzoek en legde de resultaten vast in het Family Business Report Flexibel, gefocused en toekomstgericht. De conclusie: familiebedrijven zijn een belangrijke motor voor economische groei in Europese landen.


Het rapport schetst een beeld van een florerend segment. Een segment dat meer dan een derde (38 procent) beslaat van de Europese middelgrote bedrijven en, gezien de omvang, een verrassend grote bijdrage levert aan de regionale economieën.

Sneller uit de crisis
Het onderzoek kijkt naar de manier waarop familiebedrijven weer opklimmen uit de crisis. Familiebedrijven doen het beter dan niet-familiebedrijven op het gebied van de belangrijkste financiële maatstaven, waaronder groei in toegevoegde waarde, omzet, cashflow en het scheppen van banen. Zij zorgden voor 55 procent van alle nieuwe banen in hun sector ondanks dat ze in omvang kleiner zijn dan de andere bedrijven in de onderzoekspopulatie.

Recessie uitgelezen kans voor overdracht?
Albert-Jan Thomassen, directeur van FBNed: "Er is een duidelijk verschil waar te nemen tussen bedrijven waar de eerste generatie aan het roer staat en bedrijven waar tweede of derde generaties eigenaar zijn. Wij zien dat er in lastige tijden juist behoefte is aan creativiteit, innovatie en flexibiliteit. Veel eerste, oudere generaties zien dit als een goed moment om de jongere generatie erbij te betrekken." Marnix van Rij, partner bij Ernst & Young: "In tijden van recessie zijn ondernemingen over het algemeen minder waard. In combinatie met een aangepaste fiscale wetgeving is het nu voor familiebedrijven fiscaal voordelig om (een deel van) het aandelenpakket over te dragen aan de volgende generatie."

Vermindering belastingdruk
In het Europese onderzoek noemde de meerderheid van de respondenten het verminderen van de belastingdruk als hun grootste, of één na grootste uitdaging. Een groot aantal was ook bezorgd over het fiscale en wettelijke kader met betrekking tot successieplanning. Uit het Nederlandse aanvullende onderzoek blijkt dat laatste de grootste uitdaging voor Nederlandse familiebedrijven te zijn. Zij zijn geïnteresseerd in goede fiscale faciliteiten, zoals soepele bedrijfsopvolgingsregelingen. Daarbij gaat het om lage schenkings-en successierechten bij een overdracht van ondernemingen, maar ook goede regelingen op het gebied van inkomstenbelasting.

Beperkende fiscale wetgeving
Paul Verwater van Aannemingsbedrijf Verwater: "In Nederland zijn nog te veel regionale verschillen in de manier waarop de Belastingdienst ondernemers behandelt. De complexiteit van onze fiscale wetgeving maakt het buitenland voor Nederlandse familiebedrijven aantrekkelijker." Marnix van Rij: "Wij zien dat de Belastingdienst hard werkt om de regionale verschillen weg te nemen. Bovendien zien wij dat de inspecteurs open staan om in een dialoog tot een waardebepaling te komen. Als we het echter hebben over de fiscale wetgeving dan is dat in Nederland een stuk complexer dan in andere landen. Familiebedrijven in ons land hebben behoefte aan een geïntegreerde aanpak en visie vanuit de overheid."

Succesformule
Ernst & Young concludeert dat er een gemeenschappelijk model bestaat waardoor familiebedrijven succesvol zijn, hoewel er wel variaties per land zijn. Samengevat hebben familiebedrijven een langetermijnperspectief, een flexibel, doelgericht bestuur, een beter talentenbeheer en een hechtere relatie met hun klanten. Ilse Matser, lector familiebedrijven bij Hogeschool Windesheim: "Het verlenen van opdrachten is vaak een kwestie van gunnen. Bij familiebedrijven kent men vaak het gezicht achter het bedrijf en daardoor wordt een opdracht sneller gegund. Anderzijds redden familiebedrijven het hier niet alleen mee, ze moeten steeds innovatiever zijn in hun relaties met klanten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Familiebedrijven zijn opvallend succesvol
 Vertrouwen van ondernemers in economie flink toegenomen
 Herman Wijffels: 'Drastische omvorming economie nu vereist'
 ‘Private ondernemingen en familiebedrijven miskend door overheid en banken’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10