zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders vertrouwen hun bank niet meer

28 juni 2010 - Nederlanders zijn ontevreden over hun bank. 40 procent van de bankklanten geeft aan ontevreden te zijn over hun thuisbank en één op de zeven bankklanten heeft zijn thuisbank onlangs verruild.


Dit blijkt uit Europees onderzoek van Ernst & Young onder ruim 7.000 (waaronder 1.000 Nederlandse) bankklanten naar de impact van de kredietcrisis op de houding en gedrag tegenover hun bank



Meerdere banken
Het idee dat één en dezelfde bank een klant bedient van wieg tot graf, staat ter discussie. Uit het onderzoek blijkt ook dat de Nederlandse bankklant weliswaar het salaris stort op de zogenaamde thuisbank, maar dat overige bankproducten bij andere banken worden afgenomen. In Europa is de kredietcrisis zonder enige twijfel van grote invloed geweest op de manier waarop de klant omgaat met de banken. Belangrijke vraag is: Wat moeten de banken doen om de veranderende klant te bedienen? 

Vertrouwen
Vertrouwen speelt in Nederland een veel belangrijkere rol dan in andere Europese landen. 41 procent van de Nederlandse klanten geeft aan dat vertrouwen de reden is om van bank te wisselen, op de voet gevolgd door service verlening (37 procent) en prijs (31 procent). In Duitsland en Italië staat de prijs juist prominent op de eerste plaats. Jacco van de Vijver: "Tegen de achtergrond van de financiële crisis is klantentevredenheid nog nooit zo'n groot punt van zorg geweest voor de Europese bankleiders. Ons onderzoek toont aan dat klanten gemakkelijk hun kar keren en naar een andere bank overstappen als ze niet tevreden zijn." 

Loyaliteit
Met slechts één vijfde van de Nederlandse klanten die meer dan vijf producten bij een primaire bank hebben, scoort Nederland binnen Europa het laagst op loyaliteit. Banken dienen vooral na te gaan op welke wijze zij het vertrouwen onder hun klanten kunnen vergroten. Het ontwikkelen van nieuwe klant strategieën en een gedifferentieerde bediening wordt als instrument ingezet om de vertrouwensrelaties te herstellen. Kortom, banken dienen meer dan voorheen de bediening te richten op de rol die ze voor de specifieke klant vervullen en daarmee aan te sluiten bij de behoefte van de klant. 

Tevredenheid

40 procent van de klanten in Nederland is ontevreden over de dienstverlening van hun thuisbank. Nederland scoort daarmee binnen Europa het slechtst. Terwijl de banken de bediening efficiënter inrichten (zoals telefonisch en internetbankieren), stellen klanten een individuele benadering nog steeds op prijs. Ons onderzoek wijst uit dat 60 procent van de Nederlandse klanten vind dat de persoonlijke aandacht verbeterd moet worden. Nederland scoort daarbij het hoogst van Europa. Banken kunnen hierin verbeteren door de klanten te bedienen op basis van voorkeuren en gedrag. Van de Vijver: "Banken moeten weer persoonlijker worden. Bankklanten hebben behoefte aan advies op maat via een gepersonaliseerde relatie. Enige vernieuwing op dat vlak is zeker welkom."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topman RBS weigert bonus van 1,8 miljoen
 VNO-NCW noemt beloningsbeleid ING een positief signaal
 'DSB had nooit vergunning mogen krijgen'
 Topman JP Morgan Chase incasseert miljoenenbonus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10