Werkkostenregeling ongunstig voor werkgevers en werknemers
24 juni 2010 -
De Werkkostenregeling komt op verkeerd moment en is ingewikkeld aldus de heren Brugts en Tillema, directeuren van de NCP Groep. "De doelstelling van deze veranderde wetgeving die voormalig staatssecretaris De Jager nog voor de kabinetscrisis door de kamer heeft geloodst is vereenvoudiging en terugdringing van administratieve lasten."
Vanaf 2011 wordt de systematiek voor vrije vergoedingen en verstrekkingen aan medewerkers eenvoudiger. Een werkgever mag maximaal 1,4 procent van de fiscale loonsom (de zogenaamde vrije ruimte) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de werknemer loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80 procent.
Toch ingewikkeld
Helaas wordt ook het nieuwe systeem, de Werkkostenregeling 2011, toch nog ingewikkeld. Dit komt ten eerste door de introductie van de keuzemogelijkheid tot en met 2013. Een werkgever kan tot en met 2013 ieder jaar besluiten of hij wel of niet overgaat naar de nieuwe regelgeving. Dit kan soms gunstig zijn, soms niet. Dit is afhankelijk van het arbeidsvoorwaardenbeleid, nu en in de toekomst.
Vrije ruimte
Ten tweede wordt het begrip ‘vrije ruimte’ geïntroduceerd, dit is die ruimte die een mag gebruiken om ‘naar eigen inzicht’ werkkosten te vergoeden. Momenteel 1,4 procent van de loonsom. Het begrip naar eigen inzicht wordt weer beperkt door acht(!) verplichte vrijstellingen en diverse uitzonderingen.
Ongunstig
Behalve dat de Werkkostenregeling te ingewikkeld is en daardoor voor de introductie ervan haar doel al mist, zal de implementatie ervan veel kosten met zich mee brengen. Het gekozen moment is dan ook zeer ongunstig.
Verder constateren de directieleden van de NCP Groep dat de Werkkostenregeling financieel ongunstig kan uitpakken voor zowel werkgevers als voor werknemers. De maximalisering van de vrije ruimte, 1.4 procent van de fiscale loonsom, kan voor werkgevers en ook voor werknemers nogal ongunstig zijn. Verstrekkingen en vergoedingen boven de 1,4 procent worden in de nieuwe Werkkostenregeling met 80 procent belast. Werkgevers zullen daardoor mogelijk voorzichtig worden met het verstrekken van vergoedingen om niet ‘verrast’ te worden met een hoge naheffing.
Positief bijeffect
Tenslotte heeft de Werkkostenregeling volgens de heren Brugts en Tillema ook een positief bijeffect. Het is goed om op gezette tijden de arbeidsvoorwaardenregelingen weer eens goed onder de loep te nemen en aan te passen aan de actualiteit. De Werkkostenregeling ‘dwingt’ tot deze heroriëntatie. Deze heroriëntatie is goed, het is alleen jammer dat deze door een vorm van dwang wordt ingezet.
Reeds 4 maanden geleden schreef ik al wat een crime deze regeling is. Het is een typisch Wouter Bos gedrocht, enkel en alleen bedoeld om stiekem belastinggeld te kunnen innen, per slot moet het wachtgeld van Wouter ook worden opgehoest.
Deze regeling maakt iedere vorm van modern en flexibel belonen onmogelijk, werpt het abeidsvoorwaardenbeleid tenminste 20 jaar terug en ondermijnt daarmee de positie van zowel werknemers als werkgevers.
Maar ja, dat heb ik maanden geleden al aangegeven. Bedrijven doen er goed aan hun arbeidsvoorwaarden goed in kaart te brengen (dat hadden ze 3 jaar geleden al gedaan, toen de overheid als opzetje voor deze diefstal iedere werkgever verplichtte om werknemers te informeren over hun complete arbeidsvoorwaarden pakket, iets wat hopeloos is mislukt) en snel keuzes te maken. Wij adviseren in deze vaak uitstel te vragen omdat we er van overtuigt zijn dat deze regeling door veelvuldig verzet door een fatsoenlijk kabinet snel zal worden afgeschaft.
ik heb in het verleden een seminar gevolgd over de werkkostenregeling (Klik hier) Deze gaf mij meteen verheldering over de werkkostenregeling, want die kan echt goed lastig zijn! Dus om een seminar er over te gaan volgen is zeker een aanrader!