zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Nieuwe vorm van spitsheffing mogelijk dé oplossing fileprobleem'

23 juni 2010 - In de special issue van het Tijdschrift Vervoerswetenschap wordt een nieuwe vorm van betalen voor autogebruik bepleit: een spitsheffing met tarieven die ook binnen de spits verschillen.

Door met meer tariefdifferentiatie te werken kan deze heffing files bestrijden zonder dat automobilisten andere vervoerwijzen hoeven te gebruiken, vaker thuis hoeven te werken of eerder of later op hun werk hoeven te komen. 



Meerdere tarieven
Prof. Erik Verhoef (VU) gebruikt inzichten uit de economische theorie om aan te tonen dat een spitsheffing met gebruik van meerdere tarieven binnen de spits zelf, files kan bestrijden. In het kabinetsbesluit uit november 2009 is men uitgegaan van slechts één tarief voor de hele de spitsperiode. 

Invloed
Daarnaast worden in de special issue van het Tijdschrift Vervoerswetenschap de verwachte effecten zoals voorgesteld door het oude kabinet tegen het licht gehouden. Niet alleen het effect op de te verwachte daling van autokilometers, ook de invloed op milieu en verkeersveiligheid komt aan bod. Onder andere is berekend dat het aantal verkeersdoden afneemt met bijna vier procent tot zeven procent in 2020. De maatschappelijke baten hiervan bedragen tussen de 450 en 850 miljoen euro op jaarbasis. Ook is een van de conclusies dat tot nu toe is verondersteld dat het aantal autokilometers met ongeveer vijftien procent daalt. Als we rekening houden met nieuwe schattingen van het effect van de afschaffing van BPM en MRB op het aantal auto's, lijkt een afname van het aantal autokilometers met twaalf tot dertien procent waarschijnlijker. Benadrukt moet ook worden dat zulk soort prognoses behoorlijk onzeker zijn. 

Discussie
Het voormalig kabinet Balkenende IV had in november 2009 het kabinetsbeluit over de kilometerprijs naar de Tweede Kamer gestuurd. Binnen en buiten het parlement was er volop discussie over deze plannen, bijvoorbeeld de ledenraadpleging van de ANWB. Het dossier over de kilometerprijs is controversieel verklaard en doorgeschoven naar het volgende kabinet. 

Kilometerbeprijzing
Kilometerbeprijzing draait om de omzetting van de aanschafbelasting op motorvoertuigen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) in een prijs per afgelegde kilometer. De prijs per kilometer zou bestaan uit een basisprijs (met milieudifferentiatie) en een spitsheffing op specifieke filelocaties. Verschillende politieke partijen houden vast aan de hoofdlijnen van dit voorstel.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 File is geen excuus om te laat te komen
 Manager prefereert file boven verhuizing
 Verzet tegen kilometerheffing groeit
 Bedrijfsleven is tegen kilometerheffing
 
 
reacties
 
Monica  |   | 
24-06-2010
 | 
13:49 uur
Nederland wil de poort voor Europa worden, laten we dan zorgen dat het ook uitvoerbaar wordt en stoppen met geldverkwistende onderzoeken en discussies.
Ben  |   | 
24-06-2010
 | 
15:05 uur
Als Nederland niet zorgt voor een infrastructuur die de vervoersvraag aan kan, zal het fileprobleem niet opgelost worden. Zo simpel is het. Niemand staat voor zijn lol in de file. Waarom zou je als er alternatieve routes of efficient ander vervoer zou zijn. Het prijsmechanisme werkt hier onvoldoende, dat is inmiddels wel bewezen, dus een ingewikkelder systeem van beprijzing is bij voorbaat al gedoemd te mislukken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10