'Nieuwe vorm van spitsheffing mogelijk dé oplossing fileprobleem'
23 juni 2010 -
In de special issue van het Tijdschrift Vervoerswetenschap wordt een nieuwe vorm van betalen voor autogebruik bepleit: een spitsheffing met tarieven die ook binnen de spits verschillen.
Door met meer tariefdifferentiatie te werken kan deze heffing files bestrijden zonder dat automobilisten andere vervoerwijzen hoeven te gebruiken, vaker thuis hoeven te werken of eerder of later op hun werk hoeven te komen.
Meerdere tarieven
Prof. Erik Verhoef (VU) gebruikt inzichten uit de economische theorie om aan te tonen dat een spitsheffing met gebruik van meerdere tarieven binnen de spits zelf, files kan bestrijden. In het kabinetsbesluit uit november 2009 is men uitgegaan van slechts één tarief voor de hele de spitsperiode.
Invloed
Daarnaast worden in de special issue van het Tijdschrift Vervoerswetenschap de verwachte effecten zoals voorgesteld door het oude kabinet tegen het licht gehouden. Niet alleen het effect op de te verwachte daling van autokilometers, ook de invloed op milieu en verkeersveiligheid komt aan bod. Onder andere is berekend dat het aantal verkeersdoden afneemt met bijna vier procent tot zeven procent in 2020. De maatschappelijke baten hiervan bedragen tussen de 450 en 850 miljoen euro op jaarbasis. Ook is een van de conclusies dat tot nu toe is verondersteld dat het aantal autokilometers met ongeveer vijftien procent daalt. Als we rekening houden met nieuwe schattingen van het effect van de afschaffing van BPM en MRB op het aantal auto's, lijkt een afname van het aantal autokilometers met twaalf tot dertien procent waarschijnlijker. Benadrukt moet ook worden dat zulk soort prognoses behoorlijk onzeker zijn.
Discussie
Het voormalig kabinet Balkenende IV had in november 2009 het kabinetsbeluit over de kilometerprijs naar de Tweede Kamer gestuurd. Binnen en buiten het parlement was er volop discussie over deze plannen, bijvoorbeeld de ledenraadpleging van de ANWB. Het dossier over de kilometerprijs is controversieel verklaard en doorgeschoven naar het volgende kabinet.
Kilometerbeprijzing
Kilometerbeprijzing draait om de omzetting van de aanschafbelasting op motorvoertuigen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) in een prijs per afgelegde kilometer. De prijs per kilometer zou bestaan uit een basisprijs (met milieudifferentiatie) en een spitsheffing op specifieke filelocaties. Verschillende politieke partijen houden vast aan de hoofdlijnen van dit voorstel.
Nederland wil de poort voor Europa worden, laten we dan zorgen dat het ook uitvoerbaar wordt en stoppen met geldverkwistende onderzoeken en discussies.
Ben
|
|
24
-
06
-
2010
|
15
:
05
uur
Als Nederland niet zorgt voor een infrastructuur die de vervoersvraag aan kan, zal het fileprobleem niet opgelost worden. Zo simpel is het. Niemand staat voor zijn lol in de file. Waarom zou je als er alternatieve routes of efficient ander vervoer zou zijn. Het prijsmechanisme werkt hier onvoldoende, dat is inmiddels wel bewezen, dus een ingewikkelder systeem van beprijzing is bij voorbaat al gedoemd te mislukken.