23 juni 2010 -
Nu er honderden reacties op een enkele vacature komen, kunnen werkgevers zeer selectief en veeleisend zijn. En dat zijn ze dan ook. Uzelf promoten met een CV waarin u alleen vertelt wat u zoals gedaan heeft, is dan ook niet meer genoeg.
Jerome Young, directeur van AttractJobsNOW.com zet op Forbes uiteen waarmee u de aandacht van een recruiter trekt.
1. Expertise
Waarmee onderscheidt u zich? Kunt u uw expertise moeilijk onder woorden brengen, schrijf dan eerst op wat uw verantwoordelijkheden waren in uw huidige en eerdere banen en zet die in volgorde van belangrijkheid wat betreft hun toegevoegde waarde voor de onderneming. Markeer de taken waarmee u aantoonbare resultaten behaalde. Dat is waar u goed in bent.
2. Succesverhalen
Heeft u bijgedragen aan een gestegen omzet of winst? Heeft u de kosten en de risico's weten te verlagen? Vertel hoe u die doelstellingen bereikt hebt.
3. Aanbevelingen
Een aanbeveling van een leidinggevende of collega is veel meer waard dan zelf vertellen hoe goed u bent. Op LinkedIn worden uw aanbevelingen direct getoond in uw profiel, maak daar gebruik van. Vraag aan degenen die u aanbevelen kort uit te leggen wat uw concrete bijdrage aan hun succes en de waarde voor hun project of organisatie was. Vraag direct na het behalen van deze resultaten om feedback, want dan wordt uw input het hoogst gewaardeerd.
4. Voorbeelden van uw werk
Voorbeelden van wat u zoals gedaan hebt, zijn veel effectiever dan er alleen maar over vertellen. Websites, foto's en producten trekken de aandacht. Maak bijvoorbeeld een diapresentatie van u aan het werk.
5. Consistentie
Uw CV, sollicitatiebrief, website en LinkedIn profiel moeten allemaal dezelfde boodschap uitdragen. Verandert u één element, update dan meteen de rest.
1. Oprechte en directe informatie betreffende aanvragen.
Het is beschamend hoe recruiters momenteel en doorgaans met gekwalificeerde kandidaten om durven gaan. Aanzienlijk hierin investeren ter verhoging van kwaliteit zeker geen overbodige luxe.
2. Intrinsieke field kennis van de recruiters.
meer dan 80% van de recruiters heeft werkelijk geen notie van wat een klant wil, of dit haalbaar is, en realistisch.
3. Vakkennis waar de recruiter zich in beweegt
Meer dan eens is een recruiter louter bezig met het doorschuiven van CV's. De recruiter ontbeert vakinhoudelijke kennis waardoor er naam/reputaties schade voor de sollicitant, meer dan eens, optreed.
4. Open en eerlijke informatie voorziening
Menig recruiter maakt zich schuldig aan het verbergen van informatie die pas later 'plots' naar voren komt met alle gevolgen van dien.
5. Heldere prijsafspraken.
Het is nog steeds zo dat er recruiters zijn die roepen een maximaal tarief te mogen bieden maar in realiteit meer dan 40% verschil opstrijken.
6. Het wijzigen van CV's
Het gebeurd vaak genoeg dat de recruiter zonder toestemming en medeweten van de betreffende kandidaat een cv overzet in een andere format, een stapje verder zelfs wijzigingen aanbrengt in een cv.
Dat betekend ook niet dat de suggestie door recruiters moet worden gedaan om een cv naar een bepaalde vacature toe te schrijven.
En beste recruiter, geloof me, een kandidaat verwacht van u dat u inhoudelijk een cv in kijkt en niet klakkeloos met een woord zoeker de cv op steekwoorden af gaat.
Wat dit onderwerp betreft kunnen we nog veel verbeteren me dunkt.
Inderdaad, consistentie, kennis en vooral eerlijkheid.
Ook wij krijgen vooral nu vaak de vraag voor een schaap met de 5 poten.
Vaak vinden wij die ook nog, maar ook als dat niet het geval is en/of simpelweg echt onmogelijk, dan moet je daar eerlijk over zijn, ook naar de klant toe.
Zo wensen wij zelf ook behandeld te worden.
Tenslotte zijn onze klanten zowel de Personal Assistants en Top Secretaresses als de opdrachtgevers.
En wat de prijs(afspraken) betreft: het detacheringsomrekentarief staat op de home page van onze sites. En wanneer een klant wenst te weten hoeveel de marge is, vertellen wij dat ook gewoon.
N.B.: tijdens een stevige onderhandeling meldde een van onze klanten zelfs dat men de onderhandelde marge niet meer reeel vond en daarom zelf onze marge verhoogde!