Nog drie essentiële elementen in een social media policy
22 juni 2010 -
In vorige artikelen legde Mic Adam, manager van Vanguard Leadership, de nadruk op het hebben van een sociale media policy. Het lezen van de gebruiksvoorwaarden voor social media is een belangrijke stap naar het opstellen van een social media policy. Hij heeft er daarom drie elementen aan toegevoegd.
1. Een 'disclaimer'
Het lijkt overbodig, maar elke persoonlijke blog moet een dergelijk disclaimer hebben om aan te duiden dat de standpunten die door de auteur worden ingenomen enkel van hem/haar zelf zijn en niet die van het bedrijf. Hierbij helpt het om te schrijven in de eerste persoon.
2. Een duidelijke omschrijving van de eigenaar van de informatie
Het moet duidelijk zijn dat alle groepsinformatie, connecties/fans, foto’s en dergelijke in naam van het bedrijf (ook alles wat met het e-mail adres van het bedrijf is aangemaakt), het eigendom is van het bedrijf. Dat wil zeggen dat als de persoon die deze informatie beheert het bedrijf verlaat, al deze informatie overdraagbaar moet zijn. 3. Een paragraaf in verband met hardware en software
De meeste mensen die aan social media deelnemen, doen dit van verschillende platformen (werk PC, thuis PC en mobieltje). Er moet duidelijk worden aangegeven dat al deze platformen de nodige bescherming genieten tegen virussen en andere aanvallen om de informatie van het bedrijf te beschermen. Daarnaast moet het bedrijf aangeven of de werk PC mag worden gebruikt voor sociale media.
Bandbreedte
Een goed raad naar de bedrijven toe is dat ze misschien meer inzicht kunnen geven aan hun gebruikers in verband met de belasting die bepaalde media op hun netwerk kunnen leggen. Het is algemeen bekend dat YouTube een bandbreedte vreter is. De meeste werknemers weten dit niet en als u dit communiceert zullen ze begrijpen waarom het wordt afgesloten.