17 juni 2010 -
De meeste presentaties verlopen niet optimaal omdat de spreker zich op twee punten slecht voorbereid. Nick Morgan, directeur van Public Words Inc, legt op Harvard Business Review uit wat de twee belangrijkste regels voor een succesvolle presentatie zijn en hoe u ze toepast.
Regel 1: ken uw publiek
Presentaties gaan over het publiek, niet over de spreker. Voor u ook maar een letter op papier of in een PowerPoint presentatie zet, moet u dan ook goed nadenken over uw toehoorders. Op welk moment van de dag houdt u uw presentatie? Hoeveel mensen zitten er in het publiek? Hebben ze net gegeten of beginnen ze net honger te krijgen? Hebben ze al een aantal toespraken gehoord of bent u de enige spreker van de dag? De antwoorden op vragen als deze moet u allemaal mee laten wegen in de lengte, stijl en inhoud van uw presentatie.
Zo hebben mensen 's ochtends meer energie en zijn ze beter in staat ingewikkelde materie in zich op te nemen dan aan het eind van de dag. Staat u voor een groot publiek, dan wordt er van u meer energie en meer humor verwacht. Het ergste publiek (voor een spreker) is moe en verveeld. Zo'n publiek vereist een korte speech, een paar grappen en zorgen dat u bent gaan zitten voor het publiek op is gaan staan.
Maar de echt interessante dingen om te weten over uw toehoorders zijn: wat zijn hun angsten? Hun dromen? Wat willen ze? Wat vinden ze leuk en wat niet? Pas als u dat allemaal weet kunt u een optimale presentatie samenstellen. Te veel sprekers vergeten dit.
Regel 2: vertel ze één ding, en niet meer dan dat
Dit is moeilijk voor veel sprekers maar wel essentieel. Publiek onthoudt simpelweg maar erg weinig van wat het hoort, maximaa slechts 30 procent aldus wetenschappers. Mensen worden makkelijk afgeleid, verward en voor de gek gehouden. Gedachten dwalen alle kanten op. Houd het daarom simpel, hoe groot de verleiding ook is om alles te vertellen wat u weet over een onderwerp. Concentreer uw presentatie steeds rondom een enkel thema. Wees meedogenloos voor uzelf. Schrijf dat ene thema op in een enkele zin en schrap vervolgens alles wat daar niets mee te maken heeft.
Daar slaat meneer Morgan wel een spijker op z'n kop hoor. Chapeau!
Hoewel de meeste van de publieksanalyse-vragen vooral lijken te gaan over de omstandigheden, zijn de laatste set vragen inderdaad het meest interessant en ook waardevol: Wat houdt ze bezig? Waar worden ze boos over? Hoe denken ze over jouw onderwerp? Waar ligt hun hart?