17 juni 2010 -
Effectory signaleert in 2010 een nieuwe trend: waarde-management. Een visie waarvan organisaties op lange termijn de vruchten plukken door naar het totaalplaatje van de organisatie te kijken, zoals klanttevredenheid, engagement van medewerkers en innovatiekracht .
Volgens Effectory-directeur en HR-trendwachter Guido Heezen is dit het antwoord van aandeelhouders op de bonuscultuur en het hierdoor ontstane korte termijn winstbejag: "Een bonus kan en mag, maar wel op basis van duurzame waarde verbetering." Effectory constateert dat veel Commissarissen in Nederland met het dilemma worstelen om enerzijds concurrerend te blijven op korte termijn en tegelijkertijd waarde voor in de toekomst te creëren. Dat wordt niet als makkelijk ervaren. Hulpmiddelen als medewerkers- en klantonderzoek worden nu vaker gebruikt om te toetsen of de organisatie op het gebied van duurzaamheid goede zaken doet.
Bonuscultuur
De afgelopen periode is de bonuscultuur in met name de financiële wereld veel in het nieuws geweest. Heezen: "Enorme financiële prikkels op basis van financiële prikkels zorgden altijd al voor verontwaardiging in de maatschappij, maar op het moment dat de belastingbetaler mee moest gaan betalen om slechte bedrijfsresultaten op te vangen, leek een grens bereikt." Volgens Heezen zorgden deze prikkels buiten maatschappelijke verontwaardiging nog voor een ander nadeel, namelijk het stimuleren van een korte termijn visie. "Bestuurders richtten zich met een winstgerelateerde bonus in het vooruitzicht op het zo snel mogelijk behalen van zoveel mogelijk winst. Met als belangrijk risico dat zowel klanten als medewerkers tekort werden gedaan. Alles was geoorloofd ten gunste van de korte termijn winstgevendheid. Deze aanpak zorgde inderdaad voor winst aan het einde van het jaar, maar niet voor succes voor de komende jaren."
Korte termijn visie
Op korte termijn dus meer winst, maar op lange termijn ontwrichte organisaties en het ontbreken van concurrentievoordeel. Wat heeft dit voor gevolgen? Heezen: "Wij signaleren in onze onderzoeken dat klanten in de eerste plaats de dupe zijn, omdat standaard de norm wordt en er voor persoonlijke service steeds minder ruimte is. Ook medewerkers voelen zich niet gelukkig in hun functie. Het werk wordt eentonig, de nadruk ligt op productie en er is weinig ruimte voor eigen invulling en innovatie."
Waarde-management Qua managen moet het roer daarom om. En deze tendens wordt langzaam zichtbaar. Goede bestuurders managen volgens Heezen de lange termijn waarde van hun organisatie: niet alleen kijkend naar snelle financiële prikkels, maar naar het totaalplaatje van de organisatie: winstgevendheid, klanttevredenheid, engagement van medewerkers en innovatiekracht. Een soort retro versie van de ouderwetse Balanced Scorecard. De vraag? Hoe zorgen we voor gezonde cijfers, hoe voorzien we in de behoeften van onze klanten, terwijl onze medewerkers lekker in hun vel zitten en we ons product of dienst blijven vernieuwen?
Lange termijn perspectief
Heezen: "Het is veelomvattend en niet gemakkelijk, maar zoveel beter voor de organisatie op de lange termijn. Wil je in 2020 een gezonde organisatie zijn, dan is het belangrijk om te managen vanuit een lange termijn perspectief, waarin medewerkers, klanten en innovaties vrijwel net zo belangrijk zijn als winstgevendheid. Het verstrekken van bonussen kan ook steeds beter op basis van KPI’s, de kritieke prestatie-indicatoren, op deze gebieden. Wij signaleren dit steeds vaker in de markt, zien een groei op het gebied van het meten van klanttevredenheid en medewerkers-engagement en geloven hier zelf ook heilig in."
Wat in het verhaal nog ontbreekt, is het ''OUTS!''ourcen van ICT diensten naar partijen in het buitenland. Nog steeds denken de bovenbazen daar voordeel bij te behalen. 100% lulkoek! ABN-AMRO is er helaas een hinderlijk opvallend voorbeeld van. De Fortis-ICT-ers gaan er straks ook goeddeels uit. Notabene een staatsbedrijf. ''Nederland kennisland'' ????? Helaas in het geheel niet meer waar. Bedrijven worden qua kennis uitgewoond en uitgesproken bagger wordt in het verre ingeschakeld om de programmatuur in orde te krijgen. De grote narigheid is nog te weinig in beeld gekomen. Het interesseert de boys in hun ivoren torens ook niet. Ze zitten zo hoog, dat ze geen vermoeden hebben van wat er op de werkvloer plaatsvindt, een werkvloer overigens met superieure denkers, want dat zijn met name de eigen programmeurs, mensen die de laatste jaren zijn afgedankt, weggestuurd. Dom, dom, dom! Wanneer het fout gaat? Zodra er snel geschakeld moet worden en er omvangrijke wijzigingen in de systemen nodig zijn. De door de politiek aangekondigde hervormingen hebben mogelijk die impact op de systemen. Ik hoop het van ganser harte. Kunnen we nogmaals ervaren hoe mensen als Rijkman Groenink en zijn opvolgers door de korte termijnwinst na te jagen, de belangen van het bedrijf verkwanselden, want sinds het ''offshore for sure'' als enige sheet in een presentatie is getoond, is ABN-AMRO qua ICT ontwikkel- en maintenance- capaciteit, volledig gehandicapt geraakt, waar het eens een voorloper was.