Het gevaar van social media voor het bedrijfsleven
16 juni 2010 -
22 juni is de SMI 2010 conferentie in Londen. Daar zal het bedrijfsleven overtuigd worden van het belang van participatie in de wereld van social media. Duizenden bedrijven wereldwijd zijn bezig hun positie op te bouwen in dit snel groeiende fenomeen en budgetten hiervoor groeien ondanks de economisch onstabiele tijden.
Begrijpelijk, vind Misha Stoutenbeek van Online Adrenaline. Social media groeit als kool en is al lang geen hype meer. Het is een fundamentele verandering in de wijze waarop mensen wereldwijd communiceren. Daarmee verandert het ook de manier waarop we zaken doen en de wijze waarop bedrijven intern en extern functioneren.
Internet natives
Wie de statistieken en tendensen bestudeert, leert dat dit pas het begin is. De volgende generatie is die van de 'internet natives', de mensen die geen wereld meer kennen zonder internet en geen onderscheid meer maken tussen on- en off-line. Ze zullen simpelweg altijd en overal verbonden zijn. Wie het contact met de doelgroep niet kwijt wil raken en zich wil voorbereiden op het nieuwe tijdperk, moet dus wel mee doen.
Doe mee is het credo
Op de conferentie worden voorbeelden besproken van bedrijven die mooie marketing en sales resultaten hebben behaald met campagnes op Twitter, Facebook, YouTub, enzovoort. De les is: doe mee! Participatie is natuurlijk zeer aan te moedigen. Maar in de wijze waarop men participeert worden grote en gevaarlijke fouten gemaakt, aldus Renee van Beckhoven van Online Adrenaline. De campagnes worden zelfs binnen de best bestuurde bedrijven vaak slecht begeleid, zijn bijna altijd te kenmerken als korte termijn tactieken en worden vaak opgepakt als 'slechts een nieuwe manier om reclame uit te zenden'. Zo wordt niet doorgedrongen tot de essentie van social media waardoor het volle potentieel ervan niet benut wordt en geld over de balk wordt gesmeten. Bedrijven die succesvol zijn met hun social media campagnes, zien een cruciaal risico over het hoofd dat opmerkelijk genoeg ook niet opgepakt wordt door marketeers, online media en adviesbureaus, enzovoort. Het gaat hierbij om de groeiende social media afhankelijkheid!
Een betaalde toekomst?
Als het bedrijfsleven op de oude voet blijft participeren in social media, zal op termijn een situatie van afhankelijkheid bestaan. Simpelweg omdat de informatie en communicatie in en om een bedrijf of merk zich in groeiende mate afspeelt op plekken ver van het bedrijf verwijderd. Daar waar niets controleerbaar, meetbaar en of te commercialiseren is. Plekken als Facebook, Hyves en Twitter. Platformen die nu nog gratis zijn maar hoe zit dat in de toekomst? The 'rise of the paywalls' werd al eerder voorspeld door bronnen als Cnet.com en in 2010 hebben we al veel grote partijen zien flirten met nieuwe business modellen.
Grote kansen worden gemist!
Het is tijd voor een wake-up call met het advies om niet als schapen achter de trends aan te lopen zonder over de gevolgen na te denken. Social media is geen hype. Het is een fundamentele verandering in communicatie en het vereist een lange termijn visie en strategie om een organisatie goed op het nieuw tijdperk voor te bereiden. En dat lukt alleen als er goed wordt nagedacht over hoe een sociale merk strategie kan worden uitgerold en een onafhankelijke positie kan worden opgebouwd in deze sterk veranderende wereld.
Dit is wel een erg makkelijk stukje, het scheert over de oppervlakte, maar komt niet in de buurt van de kern. Wat is nou het gevaar voor het bedrijfsleven: meedoen, niet meedoen, of verkeerd meedoen? En het waarom wordt verder niet uitgelegd. Makkelijk roepen dat je een visie moet hebben alvorens erin te stappen: nogal wiedes. En dan? Wat voor visie, noem voorbeelden. Dat zal voor ieder bedrijf anders zijn, maar er zijn ongetwijfeld patronen te herkennen. Omschrijf die eens. En wat zou er kunnen gebeuren als je er niet in meegaat als bedrijf? Als je geen communicatiebureau bent, raakt het ook niet aan je core business. Stel je bent een meubelmakerij, dan gaat dat hele social media-verhaal toch langs je heen?
Ik word wel eens over kritisch verweten te zijn. [Is dit nog goed ABN], niettemin vraag ik me toch even een paar dingen af.
Social Media gedragsregels
je ziet dat organisaties pas het laatste jaar wat werk gaan maken van gedragsregels voor Social media voor personeel. Er zijn al wat basale standaarden die als op of voorzet kunnen dienen.
Deelnemers Social Media
Er zijn al flink wat onderzoeken gedaan naar de gebruik[sters van die social media en gedragingen. Daarbij kun je de social media in verschillende categorieën onderverdelen.
Zakelijke Social Media
Plaxo, Linkedin en dergelijke hebben allemaal een zakelijk karakter en de gebruik[sters daarvan weten vrij goed hoe zij zichzelf het beste kunnen profileren. Je ziet langzaam aan, in Nederland dan, dat de bedrijvigheid daar een beetje aan het toenemen is op zakelijk vlak.
Private social media
Facebook, tagged, hyves en dergelijke worden door nietzakelijke gebruik[sters opgezet en hebben dan ook een socialer karakter. Je ziet daar dan ook nog wel eens de 'missers' van mensen die op sommige vlakken, zakelijk gezien dan, wel eens uit de band springen.
Dan heb je ook nog trendy social media zoals youtube en tweets bijvoorbeeld. Wanneer je daar op begeeft kun je je ook onderscheiden alhoewel ik van Tweets op zich niet zo gek veel hoef te verwachten zakelijk gezien. Het zijn veel egotrippers die zich daar graag profileren en zakelijke campagnes worden daar niet echt gewaardeerd.
Youtube is zo verstrooid dat je gevaar loopt ergens erg makkelijk onder te sneeuwen alhoewel ik er wel een visuele waarde aan toe ken. Je kunt wat dat betreft beter streaming gaan toepassen op je zakelijke website, mocht je iets dergelijks overwegen.
Gevaren
Er zijn basaal twee gevaren die ik zien kan. Maar die kom je ook in de advertentie en reclamewereld tegen. Foute advertenties of reclame. Daar moet je goed over nadenken of ze keren zich tegen je. Kijk maar naar lieden zoals Youp van 't Hek vs Buckler/UPC of Pieter Lakeman vs DSB.
De tweede is wat individueler van aard en dat betreft foute uitingen van individuen. Je ziet dat recruiters steeds vaker gebruik maken van social media om naar de uitingen van individuen te kijken. Daarbij kan het zijn dat dezen niet zo zeer stil staan bij de wijze van uiten of profileren, maar wel impact hebben op potentie.
Recruiters daarentegen staan vaak niet stil dat uitingen van individuen soms weliswaar ongelukkig kunnen zijn maar vaak onschuldig, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar hangen er wel vaak een waarde oordeel aan op zonder verifiëren.
Zakelijk gezien stof tot nadenken genoeg wat social media als 'carrier' betreft maar dan moet je inderdaad wel met een diepgaander en zinvoller artikel komen dan dit.