CIO’s worden geconfronteerd met nieuw, competitief landschap
15 juni 2010 -
Nu de tijd van herstel is aangebroken en de recessie naar de achtergrond verdwijnt, heeft de CIO te maken met een ander landschap waarin geopereerd moet worden. Het tekort aan goed opgeleide IT’ers wordt weer een issue, de opkomst van nieuwe technologieën staat op de agenda en de strategische rol van de CIO zelf is aan verandering onderhevig.
Dit zijn de belangrijkste conclusies die uit het IT Leadership Strategic Survey van Harvey Nash naar voren komen. Dit is een jaarlijks, internationaal onderzoek, gehouden onder maar liefst 2.600 CIO’s wereldwijd, waaronder 220 Nederlandse deelnemers.
Tekort aan IT’ers
In het nieuwe landschap waarin de CIO zal moeten opereren is het tekort aan goed opgeleide IT’ers weer in beeld. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 58 procent van de CIO’s verwacht hinder te ondervinden van dit tekort. In Nederland is dit percentage zelfs 65 procent. Op dit moment hebben CIO’s het meest behoefte aan specialisten op het gebied van business analyse, project management en architectuur.
Innovatie
Tijdens de recessie hebben CIO’s innovatieprojecten ingezet om kostenbesparingen te realiseren. Nu de recessie op zijn einde loopt, geeft 60 procent van de CIO’s aan dat ze met innovatieprojecten juist willen focussen op de bevordering van groei en verbetering van de kwaliteit van producten en diensten. Hierbij worden twee innovatiemodellen steeds belangrijker in 2010, namelijk SaaS (Software as a Service) en Cloud Computing. 35 procent van de respondenten geeft aan dat SaaS steeds belangrijker wordt en 51 procent zegt dat Cloud Computing steeds hoger op de agenda staat binnen de organisatie. Door deze oplossingen optimaal in te zetten verwacht de CIO kostenbesparingen te realiseren, maar aan de andere kant niet in te leveren op het gebied van flexibiliteit en groeipotentieel van de organisatie.
Strategische rol
Over het algemeen zijn de CIO’s de recessie goed doorgekomen. Aan 74 procent van de respondenten werd in deze periode gevraagd om op kostenbesparing te focussen en driekwart moest de productiviteit en effectiviteit van de IT-voorzieningen vergroten. Als beloning voor het goede handelen tijdens de crisisperiode krijgen veel CIO’s een sterkere strategische rol binnen de organisatie en, in veel gevallen, een plek binnen de directie. 71 procent van de respondenten geeft aan een grotere strategische rol te gaan vervullen. Om deze uitgebreide verantwoordelijkheid goed te kunnen nemen, staat persoonlijke ontwikkeling, veelal via educatie, hoog op het lijstje van de CIO. Hierbij worden communicatievaardigheden en overtuigingskracht (81 procent), leiderschapsvaardigheden (76 procent) en strategie en planningsvaardigheden (57 procent) door CIO’s gekenmerkt als de belangrijkste skills.
Complex landschap
Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash: "In een wereldwijde economie die aan het herstellen is van een recessie, zijn er voor CIO’s veel punten om aan te pakken binnen hun organisatie. Er bestaat een complex en uitdagend landschap voor de CIO, waarin veel van hem verwacht wordt. CIO’s moeten de kansen en bedreigingen in de huidige markt zien te herkennen. Zij die nu investeren in opkomende technologieën en groeiende markten zullen voorop lopen in de ontwikkeling en hiermee successen behalen. Het is dus heel belangrijk voor de CIO om bij te blijven bij alle innovaties en hiernaar te handelen."
IT Leadership Event
De resultaten zijn gepresenteerd tijdens het jaarlijkse Harvey Nash IT Leadership Event in het Den Hartogh Ford Museum in Hillegom waarbij diverse nationale en internationale sprekers aanwezig waren. De sprekers waren: Albert Ellis (CEO Harvey Nash Group), Hennie Wesseling, (onder andere lid van EuroCIO, voormalig CIO TNT Post), Richard Granger (wereldwijd consultant voor Fortune 500 organisaties) en Erik de Muinck Keizer (Country Manager Enterprise Benelux Google). Tijdens een paneldiscussie onder leiding van Hennie Wesseling werd er deze avond onder andere gesproken over de toekomst van de cloud en de juridische aspecten hiervan en het prioriseren van belangrijke business processen binnen het internetverkeer.
Werkgevers zullen altijd klagen over een toekomstig tekort aan personeel. Werknemers zullen altijd klagen dat ze te weinig betaald krijgen. Zegt me allemaal niet zoveel wat de reële situatie is.