Kwart managers weet niet waarin de eigen organisatie excellereert
24 november 2002 -
Bijna 25 procent van de managers kan niet aangeven waar de grootste kracht van de eigen organisatie ligt. Dat blijkt uit een online opiniepeiling op Managersonline.nl.
Bij de vraagstelling werd uitgegaan van de inzichten van Michael Treacy en Fred Wiersema, die stellen dat de best presterende bedrijven in hun markt goed zijn in één ding: efficiency, klantgerichtheid of innovatie. De bewuste bedrijven focussen zich stelselmatig op hun sterke eigenschappen, waardoor ze hun leidende positie vast weten te houden, zo valt te lezen in hun boek De Discipline van marktleiders.
Klantgerichtheid bovenaan De meeste managers (47 procent) vinden dat de relatie met de klant de sterktste eigenschap is van hun organisatie. Efficiency (lage kosten) wordt door bijna 18 procent genoemd. Innovatieve kracht scoort het laagst. Zo'n 13 procent van de directeuren en leidinggevenden acht dat de beste eigenschap van zijn of haar bedrijf. In totaal werd 168 keer gestemd.
Bron:Managersonline.nl Opiniepeiling