Hoogopgeleide starter stelt persoonlijke ontwikkeling boven werkprivé balans
14 juni 2010 -
Op de vraag 'Wat wil je over vijf jaar op werkgebied hebben bereikt?' zetten hoogopgeleide afstudeerders en starters niet langer 'een goede balans tussen werk en privé' op de eerste plaats.
Deze balans, jarenlang kenmerkend voor de huidige generatie Y, moet nu het veld ruimen voor behoefte aan persoonlijke ontwikkeling en diepgang. Zo blijkt uit de resultaten van de Nobiles MotivatieMonitor 2010, een jaarlijks terugkerend, grootschalig onderzoek naar de drijfveren en attitudes van hoogopgeleide laatstejaars studenten en starters als het gaat om werk, carrière en werkgevers.
De belangrijkste resultaten: 1. De grootste carrièreambitie: persoonlijke ontwikkeling (64 procent)
2. Plezier in het werk wordt steeds belangrijker dan salaris (van 43 procent in 2008 naar 58 procent in 2010)
3. De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk (gestage daling, van 65 procent in 2008, 58 procent in 2009 naar 53 procent in 2010)
4. Trainingen en cursussen vormen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden (70 procent)
5. Studenten verwachten nog steeds een hoger salaris dan ze krijgen (gemiddeld verschil: euro 288 per maand)
6. 32 procent wil straks zelfstandig professional zijn
7. Starters verwachten een carrièrestap bij een volgende werkgever te maken, niet bij de huidige
Visie
Tijdens een verdiepende paneldiscussie op het Nobiles seminar 'HRMarketing voor HR-professionals', gaven tien studenten en starters hun visie op het waarom van bepaalde resultaten. "De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk omdat het onderscheid tussen die twee verdwijnt," aldus een starter. ''Voor voldoening uit je werk lever je bovendien graag in."
Carrièrestap
Over de verwachting een carrièrestap pas bij een volgende werkgever te zetten, was het panel niet verbaasd. Karin, student marketingmanagement: "De meeste mensen uit mijn omgeving hebben als eerste baan niet hun droombaan te pakken. Dat is meestal pas de volgende." Daar dachten niet alle panelleden zo over. Ernst, student finance: "Ik ga echt voor een duurzame relatie met mijn eerste werkgever. Daar wil ik mijn stappen maken."
Positieve twijfel
Op de vraag of het panel zich herkende in de toenemende twijfel over de toekomstige baan, reageerde een studente: "Dat veel studenten meer dan één stage doen heeft daar ook mee te maken. Dan zie je eigenlijk pas wat er allemaal mogelijk is. Dat is op zich wel positieve twijfel dus, geen paniek."
Top drie werkgevers De top drie werkgevers met het beste imago onder hoogopgeleide studenten en starters (nul tot twee jaar werkervaring):
1. Google
2. Philips
3. Ministerie van Buitenlandse Zaken
Top vijf prioriteiten
In het onderzoek werd de studenten en starters gevraagd wat belangrijk is bij de keuze voor een toekomstige werkgever. Dit resulteerde in tien gewogen imago-aspecten met daarin de top vijf: 'goede werksfeer/leuke collega's', 'werk met inhoud/diepgang', 'salaris/secundaire arbeidsvoorwaarden', 'goede opleiding en coaching' en 'oog voor balans werk/privé'. De onderzoekers legden vervolgens 104 werkgevers langs de meetlat, resulterend in de Nobiles ImagoMonitor. Het MotivatieMonitor onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Nobiles Media. Voor de Nobiles MotivatieMonitor 2010 werden 2.055 hoogopgeleide (wo en hbo) laatstejaarsstudenten en starters ondervraagd.