11 juni 2010 -
Gezien de fragiele staat van de economie en aanhoudende turbulentie op de financiële markten, is het niet vreemd dat managers meer dan ooit gefocust zijn op risicomanagement en onzekerheid binnen hun organisatie.
Uit onderzoek van Babson Executive Education blijkt dat die onzekerheid ertoe leidt dat managers zich doortastender en ondernemender opstellen dan ze deden voor de crisis.
Groeistrategie
Bijna de helft van de 1.048 ondervraagde managers en directeuren van over de hele wereld stellen dat ze resoluter handelen dan voor 2008, en dat ze diverse experimentele benaderingen hanteren om de onzekerheid te lijf te gaan.
Zo verbinden steeds meer managers en directeuren innovatie bewust aan de groeistrategie. Dat geldt niet alleen voor de afdeling R&D maar ook voor het innovatief vormgeven van hun eigen functie en die van de rest van de medewerkers. Maar hoewel zes van de tien respondenten het ermee eens zijn dat ze innovatiever te werk gaan, is de helft wel bang dat hun routinewerkzaamheden ten koste zullen gaan van hun innovatieve doelstellingen. De onderzoekers wijzen ook op de keerzijde van deze medaille: dat managers doorschieten en hun medewerkers vragen nieuwe taken op zich te nemen voor ze zich afvragen of die taken wel strategisch relevant zijn.
Bedrijfsstrategie
Het belang is echter duidelijk: bijna zeven van de tien die stellen dat er een duidelijke link is tussen hun baan en de bedrijfsstrategie, meldden een stijgende omzet. Bedrijven die functies niet regelmatig linken aan de strategie rapporteren een gelijk blijvende of dalende omzet.
Carrièreontwikkeling
Bijna de helft van de respondenten zegt dat training en persoonlijke ontwikkeling op een laag pitje zijn komen te staan door de recessie, maar inmiddels lijken er weer meer werknemers te zijn die hun carrièreontwikkeling in eigen hand nemen, weer aan het netwerken zijn geslagen en proactief op zoek zijn gegaan naar nieuwe kansen. De onderzoekers waarschuwen dat dit kan leiden tot een uittocht van personeel, mits de organisatie hier accuraat op reageert. Ze kunnen hun medewerkers bijvoorbeeld betere promotiekansen bieden en mensen belonen die buitengewoon gepresteerd hebben.
Bron:Management Issues