Nationaal Kantorenmarktonderzoek: mismatch tussen vraag en aanbod
10 juni 2010 -
Onlangs is door Twynstra Gudde het Nationaal Kantorenmarktonderzoek 2010 afgerond. Het doel: meer inzicht verkrijgen in de kantorenmarkt. In het onderzoek is vijftien miljoen vierkante meter kantooroppervlakte betrokken, bijna een kwart van het kantooroppervlak, dat momenteel in gebruik is in Nederland.
In het Nationaal Kantorenmarktonderzoek staan de gevolgen van de economische crisis op de Nederlandse kantorenmarkt centraal. Duurt de economische crisis in de kantorenmarkt voort of zijn er tekenen van herstel? Hoe ziet de huisvestingsstrategie van kantoorgebruikers er uit de komende jaren? Op welke wijze is Het Nieuwe Werken van invloed op de kantorenmarkt?
Belangrijkste conclusies
De belangrijkste conclusies uit het Nationaal Kantorenmarktonderzoek 2010 zijn:
-Het flexibiliseren van kantoren en het afstoten van kantoren duurt onverminderd voort. In ieder geval is tot 2013 sprake van een verzadigde markt en een krimpend gebruiksoppervlak
-Het Nieuwe Werken versterkt flexibilisering en luidt een daadwerkelijke breuk in met de klassieke kantorenvraag
- 'Hét kantoor' bestaat in de toekomst niet meer. Nieuwe functies zoals creëren, focussen, samenwerken, leren, socializen en ontspannen stellen nieuwe eisen aan de locatie, het uiterlijk en de inrichting van het kantoor.