zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Scheepbouwer dééd bij TPG waar KPN van droomde

10 september 2001 - De nieuwe topman van KPN, Ad Scheepbouwer, is relatief onbekend. Als topman van de TNT Post Groep deed hij nauwelijks van zich spreken, maar intussen deed hij goede zaken.

Dat spreek kennelijk aan bij banken, die met zijn komst bereid zijn een kredietfactileit van 2,5 miljard Euro te verstrekken. Of het moeten telkens goede jaarcijfers van het bedrijf zijn geweest. Scheepbouwer maakte in stilte bij TPG waar, waar KPN slechts van kon dromen.



In 1996 werd de belangrijkste deal voor TPG tot nu toe afgesloten: de overname van het Australische koeriersbedrijf TNT. Scheepbouwer was toen directeur van PTT Post en zat samen met PTT Telecom in KPN, toen beide nog geleid door Wim Dik. Met de zorgvuldig en in alle stilte voorbereide 'operatie Gold' wordt TPG in een klap wereldspeler op de postmarkt. Een meesterzet, zo oordeelden waarnemers. PTT Post keek aan tegen een binnenlandse markt die nog maar weinig groeide. Met TNT haalde Scheepbouwer voor relatief weinig geld een van 's werelds grote koeriersbedrijven in huis.

TPG was daarmee rijp om afgesplitst te worden van 'goudhaantje' KPN. Ieder ging zijns weegs, een strategie die goed uitpakte, want de aandeelkoeren van beide bedrijven opgeteld noteerden een sterk hogere waarde dan de waarde van het gezamenlijke aandeel. De koers van KPN bereikte tijdens de internethype zulke grote hoogten dat het management deze aangreep om grote investeringen te doen, die met de uitgifte van aandelen zou moeten worden gefinancierd. Het bedrijf wilde -net als TPG- top de top behoren. Toen de aandelenmarkt na de UMTS-veilingen instortte, bleef van dat streven niks over en zag KPN zich opgezadeld met 23 miljard Euro schuld.

Scheepbouwer staat bij TPG bekend als een koele bestuurder, die in staat is te bezuinigen en die lastige beslissingen niet uit de weg gaat. Scheepbouwer volgt Paul Smits op. Smits zal het bedrijf niet verlaten, maar blijft lid van de Raad van Bestuur en wordt verantwoordelijk voor de mobiele activiteiten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10