Investeren in toptalent prioriteit huidige arbeidsmarkt
8 juni 2010 -
Meer dan een op de vijf Nederlandse bedrijven maakt zich de komende tijd zorgen over het eventuele vertrek van hun beste medewerkers. Toch overweegt maar acht procent van de bedrijven om hen een salarisverhoging aan te bieden. Slechts vijf procent van de bedrijven overweegt een bonus of een bonusverhoging te geven.
Dezelfde groep werkgevers is ook gevraagd naar hun eigen motivatie om bij hun huidige werkgever te blijven. Zij zeggen zelf juist meer salaris of een bonus te wensen. Deze tegenstrijdigheid werd opgemerkt in de recente Workplace Survey van Robert Half Finance & Accounting onder meer dan 3.000 financiële, human resources en algemene managers.
Money talks
Barbara Kollée, Senior Manager van Robert Half, zegt in een toelichting: "Nederlandse bedrijven die vrezen dat ze hun meest talentvolle mensen gaan verliezen, zouden het beste ook met deze mensen gaan praten en hen simpelweg vragen wat hen motiveert. Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan 43 procent van de managers zegt dat ze zouden blijven als ze meer salaris krijgen aangeboden. Dertien procent blijft als er een bonus of bonusverhoging in de pijplijn zit. Toch moeten werkgevers er niet zomaar vanuit gaan dat dit voor alle medewerkers geldt. Wees als werkgever alert en vraag door. Het is eeuwig zonde als men er pas tijdens het exit gesprek achter moet komen waar het de medewerker aan ontbreekt."
Grootste uitdaging
De managers kregen de vraag voorgelegd wat hun grootste uitdaging is met betrekking tot people management tijdens de overgang naar economisch herstel. Europees gezien stond de moraal van de staf bovenaan met zeventien procent. Voor Nederland was dit een issue voor vijftien procent van de werkgevers. De Nederlandse bedrijven maakten zich het meest zorgen over het behoud van hun toptalent (21 procent), het opzetten van open en transparante communicatie tussen management en staf (vijftien procent) en de hoeveelheid werk die hun huidige teams moeten verzetten (vijftien procent).
Leermomenten door crisis
Gevraagd naar wat ze geleerd hadden van de crisis, wijst 34 procent weer naar communicatie. De bedrijven zien de noodzaak van meer interne communicatie. In de meeste West-Europese landen lag dit percentage nog hoger. Ongeveer 30 procent van de Nederlandse bedrijven wees ook op het beter managen van tijd en prioriteiten, het beter inschatten van risico’s en het opbouwen van kennis. Vier procent van de Nederlandse bedrijven heeft niets geleerd van de crisis.