8 juni 2010 -
Gefeliciteerd! Na een presentatie of training heeft u besloten om social media te omarmen. U heeft een aantal profielen aangemaakt en denkt dat het nu wel los loopt. Maar misschien hebt u wel een doos van pandora geopend.
De ontnuchtering komt snel als u zich realiseert hoeveel werk het is om (eigen) content te gaan maken en de interactie met anderen te onderhouden. Dat stelt Mic Adam van Vanguard Leadership. Veel mensen vertellen dat het veel te veel werk is om alle profielen up to date te houden (zelfs met simpele tools) en haken dan ook snel weer af. Hetzelfde doet zich voor bij bedrijven, maar eenmaal begonnen aan sociale media, kunt u moeilijk stoppen zonder gezichtsverlies te lijden.
Speciale functie
Hier komt dan de 'sociale media xxx' functie op de proppen. In de loop van de laatste weken heeft Adam geprobeerd om wat titels in kaart te brengen. De xxx kan worden vervangen door: officer, manager, guru, specialist, consultant, community manager, luisteraar, marketing manager, enzovoort. Er komen veel creatieve en sexy titels in gedachten maar, wat moet een dergelijke functie inhouden?
Tien taken
Laat ons even kijken waaruit dit zou kunnen bestaan:
1. Opbouwen van bewustmaking ivm social media voor ALLE werknemers binnen een bedrijf
2. Opstellen van een 'social media strategy'.
3. Inventariseren van waar het bedrijf en zijn werknemers nu al zitten en waar ze in de toekomst moet zitten.
4. Opstellen van een social media policy (=richtlijnen) of hoe het bedrijf en zijn werknemers moeten omgaan met social media.
5. Opstellen van een trainingsaanbod en het geven van trainingen.
6. Selecteren en implementeren van oplossingen om aan monitoring (luisteren, zowel extern als intern) wat er over het bedrijf, het product en de mensen wordt verteld.
7. Zelf luisteren naar wat er wordt verteld over het bedrijf, het product en de mensen. Daarbij ook de opgevangen berichten doorsluisen naar de juiste persoon binnen het bedrijf om erop te reageren.
8. Interageren en converseren met de doelgroepen.
9. Opstellen van KPIs en ROI voor social media.
10. Persoonlijk actief zijn op social media als deel van de eigen continue training.
Fulltime
Als u deze lijst bekijkt dan is er zeker reden om ontmoedigd te geraken. Zelfs in een kleine organisatie kan dit leiden tot een fulltime baan. Daarnaast hebt u iemand nodig met een zeer brede achtergrond die met verschillende afdelingen en niveaus binnen het bedrijf kan omgaan. De social media functionaris moet zowel met algemene directeuren (helikopter view) als afdelingen zoals verkoop, marketing, IT , HR, en administratie (specifieke view) kunnen praten en zelfs training kunnen geven. Een schaap met vijf poten?
Directe rapportage
De aanbeveling van Adam is dat deze persoon een vrije rol heeft in de organisatie en aan de CEO rapporteert (het gaat tenslotte over de reputatie van het bedrijf) en dus niet in marketing of IT zit. U kunt natuurlijk een deel of alles gaan outsourcen, maar weet dat u toch binnen uw bedrijf ook iemand moet hebben die dit gaat opvolgen.