8 juni 2010 -
80 procent van de managers ziet samenwerking als de sleutel tot succes bij ondernemen. Toch maken CEO’s en CIO’s zich ook zorgen om specifiek gedrag van medewerkers en bedrijfsculturele problemen als gevolg van samenwerking.
Dat bleek uit wereldwijd onderzoek van Avanade naar het gebruik van samenwerkingstechnologieën. Het onderzoek toont aan dat bedrijven een duidelijke meerwaarde zien in collaboration-diensten en -software.
Succes
"Samenwerkingstechnologieën veranderen de bedrijfscultuur," zegt Aram Smith, CTO bij Avanade Nederland. "Zakelijk succes hangt binnen bedrijven steeds vaker af van goede samenwerkingstools die het voor medewerkers mogelijk maken om real-time informatie te delen. Avanade ziet collaboration-software en -diensten als essentieel onderdeel van de toekomstige werkplek. De tools maken het mogelijk voor organisaties om op nieuwe manieren met medewerkers, partners en klanten in contact te komen en zo de bedrijfsprestaties te verhogen."
Impact
Het onderzoek is uitgevoerd door Kelton Research onder ruim 500 CEO’s en CIO’s uit zeventien landen en toont de impact die collaboration op bedrijven heeft. De resultaten bevestigen dat bedrijven collaboration tussen teams wereldwijd steeds vaker inzetten en werknemers zo de kans geven problemen binnen de organisatie efficiënter aan te pakken.
Nadelen
Hoewel de voordelen van samenwerking duidelijk zijn, vragen veel respondenten zich af wat voor impact meer collaboration heeft op de bedrijfscultuur. Werknemers zouden verantwoordelijkheid over taken kunnen afschuiven aangezien er meer mogelijkheden bestaan om anderen om raad te vragen. Meer dan een derde (38 procent) van de respondenten bevestigt dat problemen minder vaak door henzelf worden opgelost en dat ze vaker samenwerkingstechnologieën inzetten. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat er een toename is in de adoptie van samenwerkingstechnologieën. Toch zijn sommige medewerkers huiverig voor de nieuwe technologieën, voornamelijk bij samenwerking tussen verschillende functieniveaus en afdelingen. Een kwart van de CEO’s en CIO’s vindt dat collaboration tijd- en energieverspilling is.
Focus op innovatie
Het onderzoek geeft aan dat bedrijven wereldwijd steeds meer open staan voor nieuwe technologieën en kiezen voor een proactieve aanpak gericht op innovatie en groei. Veel respondenten zien niet zozeer kostenbesparing als topprioriteit, maar juist innovatie en groei. Deze verandering komt ook naar voren bij het management. De belangrijkste resultaten zijn:
• Uit vergelijkbaar onderzoek van Avanade van september 2009, blijkt dat amper achttien procent van de respondenten de drang had om te innoveren. In dit onderzoek stijgt dat percentage naar 28 procent. Verder is er een toename van 56 procent onder de respondenten die zich richten op innovatie in plaats van kostenbesparing.
• Bijna 80 procent van de ondervraagden zegt dat hun bedrijf meer openstaat voor nieuwe technologieën door de economische crisis.
• Driekwart van de ondervraagde bedrijven wil volgend jaar meer communicatie- en samenwerkingstechnologieën inzetten.
Problemen oplossen
"Nu de ergste recessie sinds tijden bijna voorbij is, werken organisaties proactief naar innovatie toe. Collaboration groeit uit tot een belangrijke factor om informatie uit verschillenden markten te verkrijgen. Op deze manier kunnen organisaties zakelijke problemen oplossen en differentiëren," besluit Smith.