zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevenden voorzien hogere uitgaven bij klimaatverandering

7 juni 2010 - Ondanks de moeilijke economische omstandigheden en de onzekerheid over regelgeving, menen leidinggevenden wereldwijd dat de klimaatverandering de komende jaren een aanzienlijke impact zal hebben op de prestaties en de strategie van bedrijven.

Dat blijkt uit de nieuwe studie van Ernst & Young, 'Action amid uncertainty: the business response to climate change'.


Bijna de helft van de respondenten verwacht 0,5 tot meer dan vijf procent van de omzet uit te geven aan initiatieven rond klimaatverandering. 300 executives van bedrijven met een jaarlijkse omzet van minstens één miljard dollar uit zestien landen namen deel aan dit onderzoek. Volgens de enquête zullen de executives naar verwachting aanzienlijke investeringen doen, zowel om kosten te besparen als om omzet te genereren met betrekking tot de klimaatverandering. 70 procent voorziet hogere uitgaven voor initiatieven rond klimaatverandering tussen 2010 en 2012. "Leidinggevenden laten hun investeringsplannen rond de klimaatverandering niet beïnvloeden door een gebrek aan wereldwijde normen en richtlijnen. Ook andere marktstimulansen, zoals de toenemende aandacht van equity-analisten voor de klimaatverandering, vragen om meer actie en meer transparantie," aldus Dick de Waard, partner Sustainability Services bij Ernst & Young. 

Gestuurd door consumenten en equity-analisten

Onder meer de consumenten en equity-analisten hebben voor deze investeringstrend gezorgd. Volgens 89 procent van de respondenten zijn bedrijven actiever geworden op het vlak van de klimaatverandering door veranderende klantenbehoeften. In sommige sectoren, waaronder de automobiel- en de technologiesector en de sector van de consumentenproducten, zijn de bedrijven het erover eens dat vooral de gewijzigde voorkeuren van klanten hen hebben aangezet tot actie en innovatie. Ondertussen houden equity-analisten in hun bedrijfswaarderingen steeds meer rekening met hoe een bedrijf reageert op de klimaatverandering. Meer dan 40 procent van de bevraagde senior executives denkt dat equity-analisten momenteel factoren met betrekkin tot klimaatverandering opnemen in hun bedrijfswaarderingen. 

Top drie

Energiebesparing staat bovenaan de lijst: 82 procent van de respondenten is van plan om de komende twaalf maanden op dat vlak investeringen te doen. Ongeveer de helft van de ondervraagden bevestigt dat ze vooral denken aan nieuwe ondernemingen, zoals spin-offs of opstartende bedrijven, terwijl 65 procent van de executives in de eerste plaats wil investeren in nieuwe producten en diensten. "De executives moeten intern in alle onderdelen van het bedrijf samenwerken om de investeringsbeslissingen te optimaliseren. Het maakt niet uit of die investeringen leiden tot nieuwe omzetmogelijkheden of dat ze operationele kosten verlagen, onder meer in de supply chain," aldus Harry Everaerts. "Leidinggevenden zien talrijke kansen om geld te verdienen en te besparen en om te beantwoorden aan de verwachtingen van hun aandeelhouders. Zij verwerken hun respons op de klimaatverandering dan ook in bedrijfsplannen en duurzaamheidsstrategieën." 

Internationaal beleid

94 procent van de respondenten beschouwt het nationale beleid als belangrijk of zeer belangrijk voor de ontwikkeling van hun eigen strategie rond klimaatverandering, terwijl 81 procent het belang van een wereldwijd of internationaal beleid erkent. Bedrijven zullen voor hun investeringen prioriteiten moeten bepalen om de kansen aan te grijpen en de risico's te beperken, die in opkomende en ontwikkelde landen voortvloeien uit het toenemende aantal richtlijnen inzake klimaatverandering, sinds de top van Kopenhagen in december. Het zal niet eenvoudig zijn om op de hoogte te blijven van de nationale wetgeving en van de economische steunmaatregelen rond klimaatverandering in de verschillende jurisdicties. Voor veel bedrijven is het echter een noodzaak, zelfs voor de bedrijven die zichzelf niet als multinational zien, vanwege internationale supply chains en markten. 

Resultaten

Enkele andere opmerkelijke resultaten uit de studie:
- In de opkomende economieën van China en India noemen bedrijfsleiders productontwikkeling de grootste uitdaging voor het bereiken van hun doelstellingen, respectievelijk 97 en 72 procent. De respondenten uit Australië, Canada, de VS, Japan, Duitsland en Frankrijk geven aan dat de regelgeving en compliance de belangrijkste uitdagingen vormen voor de komende twee jaar.
- Ongeveer 66 procent van de respondenten bespreekt klimaatveranderingsprogramma's met zijn leveranciers, en 36 procent van de respondenten werkt al rechtstreeks samen met deze stakeholders om de CO2-uitstoot in hun supply chains te verminderen.
- Transparant rapporteren wint terrein: 64 procent van de respondenten neemt gegevens over de CO2-uitstoot op in een jaarlijks MVO- of duurzaamheidsverslag. Van de organisaties die naar eigen zeggen rapporteren laat 62 procent zijn gegevens controleren door een onafhankelijke derde partij.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-bedrijven laten klimaatkansen onbenut
 PwC: Bedrijven leggen initiatief klimaatkwestie bij overheid
 Ondernemers: doorgaan met uitvoering Duurzaamheidsakkoord
 Speelt u al in op de klimaatverandering?
 
 
reacties
 
Martijn Blokland - Talk & Vision  |   | 
10-06-2010
 | 
16:49 uur
Mooie studie van Ernst & Young. Wij merken ook al langere tijd de gevolgen die de klimaatverandering heeft op de keuzes die management teams maken. Het belangrijkste aankoopargument voor videoconferencing en telepresence schommelt al jaren tussen (reis)kostenbesparing en het terugdringen van de CO2 uitstoot. Het mooie is dat het ene argument het andere niet uitsluit. De casus TNT is daar een mooi voorbeeld van. In 2008 introduceerde TNT een wereldwijd milieuprogramma, waarmee ze probeert om de transparantie omtrent de CO2-uitstoot van het bedrijf te vergroten, de CO2-emissies die het gevolg zijn van haar bedrijfsactiviteiten terug te dringen en haar 161.500 medewerkers, hun familie en vrienden en ook aannemers en leveranciers ertoe te bewegen ook hun eigen CO2-uitstoot te verminderen, zowel op het werk als thuis. Het gebruik van videoconferencing maakt een belangrijk onderdeel uit van dit milieuprogramma. Met de inzet van videoconferencing wil TNT de CO2-uitstoot als gevolg van zakenreizen met 20% verminderen. Dit staat gelijk aan twee tot drie kiloton per jaar. Tegelijkertijd levert dit jaarlijks een besparing op in reiskosten van 30% van het totale budget. Leidinggevenden voorzien volgens het onderzoek hogere uitgaven bij klimaatverandering, maar kunnen door het slim inzetten van de juiste middelen ook aanzienlijk op kosten besparen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10