3 juni 2010 -
Nog nooit in de geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek, het onderzoek op gebied van de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt onder ruim 4.300 hoogopgeleiden, werd de arbeidsmarkt zo slecht beoordeeld als in 2010. 46 procent van de hoopopgeleiden ziet de huidige arbeidsmarkt als (zeer) ongunstig en slechts elf procent als (zeer) gunstig.
In 2009 was dat nog 41 procent respectievelijk twaalf procent en in 2008 (vlak voor het uitbreken van de kredietcrisis) drie procent respectievelijk 73 procent. Maar er gloort hoop. Althans, afgaande op de verwachtingen van de hoogopgeleiden. 61 procent verwacht een (veel) gunstigere arbeidsmarkt dan de huidige. Een dergelijk percentage is sinds 2006 niet meer gemeten. Slechts zeven procent verwacht een (veel) ongunstigere ontwikkeling. Mannen zijn met 67 procent duidelijk positiever dan vrouwen (55 procent).
Minder zitvlees
Veelzeggend in dit verband is misschien ook wel de arbeidsmobiliteit van de hoogopgeleiden. In tijden van crisis blijft de werknemer meestal zitten waar hij (of zij) zit. Nu zegt vijftien procent van de hoogopgeleiden binnen nu en een half jaar van werkgever te willen veranderen. Dat is het hoogste percentage sinds 2005. Onder vrouwen ligt dat percentage op zeventien procent en onder allochtonen zelfs op achttien procent.
Thuiswerk gewenst
De mogelijkheid tot thuiswerken wordt het meest genoemd als belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Vrouwen hechten meer dan mannen aan de mogelijkheid tot thuis- en parttime werken en een tegemoetkoming in trainingen/cursussen en minder aan de auto van de zaak. Hetzelfde geldt voor wo'ers versus hbo'ers. De laatste groep vindt overigens de dertiende maand de allerbelangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde.
Top vijf secundaire arbeidsvoorwaarden Over vijf jaar wil de hoogopgeleide een leuke uitdagende baan hebben (73 procent), gelukkig blijven (71 procent), intellectueel gegroeid zijn (47 procent), een gezin hebben (34 procent) en leiding geven (25 procent). De top vijf bestaat dus volledig uit immateriële ambities.
Arbeidsmarktimago
Intermediair Imago Onderzoek meet daarnaast ook jaarlijks het arbeidsmarktimago van bedrijven en overheidsinstellingen en brengt de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden in kaart. De open vraag naar de drie meest favoriete werkgevers onder hoogopgeleiden leverde de volgende top-10 op voor 2010.
Net als vorig jaar is de Rabobank de meest favoriete werkgever onder hoogopgeleiden. Philips en Shell completeren de top drie. Het imago van de Rabobank heeft dus niet geleden onder de bankencrisis, ING is gestegen van zes naarvijf. De ABN AMRO staat net als in 2009 op plaats elf. Nieuwkomer in de top tien is Google. Daarnaast heeft Intermediair ook awards uitgereikt aan favoriete werkgevers van diverse subcategorieën.
Winnaars per subcategorie
Non Profit: Politie
Gemeenten: Gemeente Amsterdam
Ministeries: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Accountancy: KPMG
ICT: Microsoft
Consultancy: Accenture
Financiële instellingen: Rabobank
High potentials: Philips
Multicultureel Talent: Rabobank
Starters: Unilever