zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om te ontsnappen aan de waan van de dag

1 juni 2010 - "Kun je snel advies geven? Het moet namelijk over een uur in het directieteam worden besproken", "Ik hol van de ene naar de andere vergadering", "In de trein kan ik rustig alle stukken doornemen waar ik overdag niet aan toe kom". Bestaat de waan van de dag? Ja, het is ieders eigen waan. Het is de roes van de dag, waaruit u wordt ‘wakker geschud’ als er echt iets belangrijks gebeurt.

Als slachtoffer van de waan van de dag voelt u zich heel druk. Waarschijnlijk reageert u alleen maar op dingen die dringend zijn, maar niet belangrijk. Het slachtoffer zucht en klaagt veel. Helaas helpt dat niet. Anske Plante Professional Organizing geeft tips: 



1. Kip met kop: ga niet als een kip zonder kop aan de slag! Organiseer een intake van vragen, van uw werk. Als uw baas u vraagt of u een taak wilt uitvoeren, neem dan de tijd om na te gaan wat precies de bedoeling is.
2. Pas op de plaats: neem tijd om met uw benen op het bureau na te denken over wat u zou moeten doen en hoe u het gaat aanpakken.
3. Durf te doen: "Wat men moet leren doen, leert men door het te doen" (aldus Aristoteles). 

Zelfmanagement in tien stappen

1. Ga na wat een verandering u oplevert. Breng de voor- en nadelen in beeld. "Wees de verandering die je in de wereld wilt zien." (Mahatma Ghandi)
2. Niet wijzen naar de ander: ga na wat u zelf kunt doen om iets te veranderen. En doe dat dan ook.
3. Niet meehuilen. Steek geen energie in het praten over de problemen, maar ga iets doen. Pak aan.
4. Maak u druk over werkelijk belangrijke zaken!
5. Breng overzicht aan en houdt ook overzicht.
6. Clean desk.
7. Maar ook ´clean inbox´: zorg dat uw inbox elke dag leeg is.
8. Filteren! Infobesitas is de nieuwe ziekte van 2010. Wilt u niet ten onder gaan aan de ongelofelijke hoeveelheid informatie die elke dag over u wordt heen gestort, dan moet u filteren. Dus weg met die informatie waar u eigenlijk niets mee doet.
9. Tweeminutenklusjes. Er zijn genoeg dingen die u even snel kunt doen. Mail afhandelen en weggooien, opruimen tussendoor, een tijdschrift doornemen en doorsturen, abonnement op een tijdschrift opzeggen (omdat u het toch niet leest);
10. Morgen is er weer een dag! De meeste klussen hoeven echt niet allemaal vandaag af, ook al krijgt u het idee dat men dat wel van u verlangt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwenhart lijdt onder werkdruk
 Crisis leidt tot burnout
 Werkende Nederlander heeft het te druk om ziek te zijn
 Drie tips om een te hoge werkdruk te voorkomen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10