zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB-ondernemer ligt wakker van wanbetaler

1 juni 2010 - Bijna 80 procent van de ondernemers heeft wel eens te maken gehad met een juridisch conflict. Met name arbeidsconflicten komen veel voor. Ondernemers uit het MKB liggen echter het meest wakker van klanten die niet betalen.

Dit blijkt uit onderzoek van De Raadgevers Bedrijfsjuristen, uitgevoerd door TNS NIPO onder 525 ondernemers uit het MKB. 



Betalingsconflicten
Conflicten over betalingen zorgen bij de meeste ondernemers voor de grootste kopzorgen (45 procent), gevolgd door arbeidsconflicten (40 procent). In 2009 heeft meer dan de helft van de ondernemers onenigheid gehad over betalingen. Dit jaar lijkt dat niet veel beter. Maar liefst 48 procent verwacht het komende jaar in een geschil met wanbetalers terecht te komen. "Ondank dat het economische dieptepunt alweer achter ons ligt, zijn veel MKB-ondernemers nog steeds pessimistisch over hun debiteurenstand," aldus Rémon Brand, senior jurist bij De Raadgevers. Vooral MKB-bedrijven met meer dan vier werknemers hebben slechte ervaringen met niet-betalende klanten. Ondernemers van MKB-bedrijven met maximaal vier werknemers geven aan juist minder last te hebben van wanbetalers. 

Twee keer top vijf
Met welke juridische conflicten hebben MKB-ondernemers het meest te maken?
1. Arbeidsconflicten (40 procent)
2. Conflict over betalingen (39 procent)
3. Conflict over aansprakelijkheid (15 procent)
4. Conflict met zakenpartner (14 procent)
5. Conflict over intellectueel eigendom (3 procent)

Welke juridische conflicten houden ondernemers het meest uit hun slaap?
1. Conflict met wanbetalers (45 procent)
2. Arbeidsconflicten (40 procent)
3. Schade door anderen aan mij (27 procent)
4. Bestuurders aansprakelijkheid (20 procent)
5. Conflict met zakenpartner (19 procent) 

Ondernemer spreekt andere taal

Hoewel bijna 30 procent van de MKB-bedrijven het komende jaar een juridisch conflict verwacht, schakelt de helft van de ondernemers pas een juridisch adviseur in als het vijf voor twaalf is, namelijk bij rechtszaken. Dit komt mede doordat ondernemers een overwegend negatief beeld lijken te hebben van juridische dienstverleners. Zo vindt driekwart van de ondernemers juridisch adviseurs te duur en heeft nog geen 40 procent vertrouwen in de juridische adviseurs. Vooral het kleinbedrijf heeft weinig vertrouwen in juridische dienstverleners. Belangrijke reden is dat ondernemers de juridische sector ondoorzichtig vinden (61 procent) en het moeilijk achten om te beoordelen of juristen hun werk goed doen (51 procent). 

Juridische abracadabra
"Uit het onderzoek blijkt dat bijna 40 procent van de ondernemers de taal die juridisch adviseurs spreken niet snapt," zegt Brand. "Veel ondernemers schrikken van jargon en ingewikkelde procedures en stellen daardoor samenwerking met een juridisch adviseur uit. Dat is zonde en onnodig omdat juist door middel van preventieve maatregelen, vaak kostbare en tijdrovende juridische conflicten kunnen worden vermeden." Nog geen derde van de ondernemers heeft al zijn juridische contracten laten checken en 36 procent denkt dat hij prima zelf een contract kan opstellen. "Dat brengt risico's met zich mee. Vooral omdat slechts 38 procent van de ondernemers wijzigingen in wet- en regelgeving bijhoudt," stelt Brand. 

Meer vraag naar digitale jurist

Het internet is een open bron van informatie, maar slechts één op de vier ondernemers haalt juridische informatie van het net. Een kwart van de ondernemers vindt dat juridische dienstverleners hun diensten meer online moeten gaan aanbieden. Zo'n 26 procent zou bijvoorbeeld graag gebruik maken van een online rechtbank. Op het internet valt dus nog veel te halen. Brand bevestigt dit: "Ondernemers gaan steeds vaker zelf op zoek naar informatie. Het is daarom essentieel dat de juridische dienstverlening zich meer online gaat profileren. Dat verlaagt hopelijk ook de drempel voor ondernemers zodat juridische dienstverleners meer kunnen adviseren over preventieve maatregelen." 

Mannen maken meer gebruik van eigen netwerk

Als ondernemers een juridisch adviseur nodig hebben, wordt die vooral in het persoonlijk en zakelijk netwerk gevonden. Met name mannelijke ondernemers maken hier gebruik van. Vrouwelijke ondernemers zoeken eerder contact met de branchevereniging. Het is opvallend dat slechts bij zestien procent van de ondernemers de kosten leidend zijn bij de selectie van een juridisch adviseur. De kosten zijn dus meestal niet doorslaggevend. Dat is opmerkelijk aangezien ruim driekwart juist aangeeft dat zij juridische dienstverleners te duur vindt. Volgens Brand heeft het gebrek aan vertrouwen te maken met onverwachte hoge kosten die achteraf in rekening worden gebracht. "Het is daarom voor veel ondernemers belangrijk om vooraf een goede indicatie te geven van de kosten," aldus Brand.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse bedrijven kritisch op betalingsgedrag klant
 Klanten betalen steeds slechter
 Plekje in telefoonboek zorgt voor afbetaling schulden
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 
 
reacties
 
Fadime Akgün-Yüksel  |   | 
1-06-2010
 | 
22:29 uur
De ABN AMRO Bank heeft een schitterend product waarmee je vóóraf de kredietwaardigheid van je (toekomstige) debiteuren kunt toetsen.

Geeft toch iets meer rust en zekerheid. Het product heet Debiteurenzeker en kost maar €17,50 p/m. Met 1 wanbetalende debiteur heeft het zichzelf al terugverdiend.

Absoluut de moeite waard voor degenen die in de b2b actief zijn.
Algemene Voorwaarden  |   | 
21-06-2010
 | 
15:38 uur
Het opstellen en juist hanteren van algemene voorwaarden kan de ondernemer ook helpen een hoop discussie achteraf te voorkomen.

Zo zijn zaken als betalingscondities, garantie toepasselijk recht maar ook eigendomsvoorbehoud belangrijk om vast te leggen.
Jessica den Oever  |   | 
12-05-2011
 | 
10:42 uur
Ik heb hier in het verleden zelf ook erg veel last van gehad, uiteindelijk heb ik de hulp ingeschakeld van een juridisch adviseur en dat loste meteen een hoop van de problemen op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10