1 juni 2010 -
Social media gebruik houdt in dat we inhoud aanmaken, verdelen en erover gaan interageren. Bij dit laatste stukje loopt er echter nogal wat fout, aldus Mic Adam, General Manager van Vanguard Leadership. Bedrijven 'luisteren' niet echt wat er over hen wordt gezegd.
Misschien moeten we eerst definiëren wat we bedoelen met 'luisteren' in social media.
1. We kunnen luisteren naar wat er over ons bedrijf of merk/product wordt verteld. Dit wordt is een gelimiteerde mate door de marketers gedaan. Hier is nog een lange weg af te leggen.
2. De IT afdeling 'luistert' naar ongeoorloofde websites. Naast het afsluiten van porno en kranten websites, horen we vaak dat Facebook, Twitter, YouTube worden geblokkeerd. Maar hoe zit het met Hyves, Netlog, blogs, enzovoort? Heeft u chatroulette of 4chat afgesloten? Adam heeft twee maal slecht nieuws: ten eerste, meer en meer mensen gaan hun mobiele apparaten gebruiken om deze social media websites te raadplegen; ten tweede, hoe houdt u überhaupt bij welke nieuwe sites u moet blokkeren?
3. U kunt 'luisteren' naar de uitgaande social netwerk berichten van uw personeel – niet echt populair als praktijk maar misschien toch een noodzakelijk kwaad.
Niet luisteren
"Uit mijn persoonlijk ervaring kan ik getuigen dat vele, vooral kleine en middelgrote, bedrijven niet luisteren," stelt Adam. "U moet het maar eens proberen. Een eigen voorbeeld van verleden week: ik volg een webinar (over sociale media meer in het bijzonder Twitter) en ik laat mijn ongenoegen blijken via Twitter. Resultaat: een uitnodiging om lid te worden van de LinkedIn group... Niet echt wat ik verwacht had."
Conclusies
Adam: "Ik heb wat social media monitoring software onder de loep genomen. Er bestaan gratis, freemium en betaalde diensten. De freemium accounts laten u proeven maar hebben meestal een beperkte functionaliteit. Bij betaald diensten krijgt u al snel een demonstratie en wat mij hier opvalt is dat als het over grote merken gaat u steevast veel data vindt, maar voor de middelgrote bedrijven (zoals er veel in Nederland en België zijn) weinig. Hier mijn conclusies:
• Er is geen enkele tool die een sluitend antwoord biedt. U moet verschillende software applicaties gebruiken om een goed luisterend beeld te krijgen.
• Gratis tools leveren u wel wat op maar u hebt er vooral veel werk mee om zelf dingen te consolideren.
• Betaalde platformen bieden allerlei leuke formaten en rapporten aan die sneller een redelijk beeld geven.
• Betaalde platformen missen informatie uit belangrijke platformen zoals LinkedIn.
Ik voorspel dan ook dit domein ('luisteren in social media') van software applicaties in de loop van de volgende achttien maanden zal ontploffen wat betreft aanbieders en oplossingen."
Wij gebruiken iMonitoring ((Klik hier) om op de hoogte te blijven van nieuws over ons bedrijf.
Het is tegenwoordig onmogelijk om alles zelf in de gaten te houden en daarom is het noodzakelijk om software als deze in te schakelen. Zodra er bijvoorbeeld een tweet over ons bedrijf verschijnt zijn we direct op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Jan
Remon
|
|
1
-
06
-
2010
|
19
:
48
uur
Zelf gebruik ik TraceBuzz als monitoringtool. Handig programma dat up to date en nooit dezelfde resultaten weergeeft. www.reputation.tracebuzz.com