1 juni 2010 -
Mensen met een smartphone nemen uit liefde voor de zaak vaker hun telefoon op dan mensen die geen smartphone hebben. Het is vaak geen probleem om tijdens het ontbijt, in bed en op de wc te bellen over werkgerelateerde zaken.Een smartphone is zo een middel om de toewijding aan het bedrijf te onderstrepen.
Dat komt ook terug in het type werknemers dat smartphones gebruikt: gemiddeld genomen hechten die meer belang aan hun carrière en waardering op het werk. Een en ander komt naar voren uit onderzoek van Nu.nl en Metrixlab in opdracht van KPN onder 913 respondenten.
Vrije tijd
Toch denkt maar 41 procent dat hij of zij sinds de aanschaf van een smartphone vaker in privétijd bezig is met werk. Bij de werkgevers denkt 50 procent dat hun werknemers vaker in hun vrije tijd werken. Dit kan te maken hebben met het feit dat er op 'verloren' momenten (in het openbaar vervoer, tijdens de lunch en in de auto) gewerkt kan worden, wat 's avonds thuis weer tijd scheelt. De stelling 'Met een smartphone kan ik zelf de tijd indelen' vindt bij 39 procent gehoor.
Balans
Het bezit van een smartphone zegt hierdoor niet zoveel over de de balans tussen werk en vrije tijd. De deelnemers aan het onderzoek vinden in meer dan de helft van de gevallen dat zij die balans redelijk tot goed op orde hebben. Ook bij de mensen bij wie de balans doorschiet naar werk, is het onderscheid tussen mensen met, en mensen zonder smartphone nihil.
De grote meerderheid van de respondenten ziet wel mogelijkheden om de balans in hun leven te verbeteren. De groep werknemers die nog geen gebruik maakt van smartphones ziet echter significant minder mogelijkheden dan de groep met smartphones. Smartphonebezitters werken ook maar iets langer per dag: 9,4 uur per dag vergeleken met 9,2 uur voor traditionele bellers. Een grotere bereikbaarheid kan een bewuste keuze zijn om hogerop te komen. De werkgever kan daar weer de vruchten van plukken.
WK
Ook tijdens de WK-finale je telefoon opnemen: smartphonegebruikers lijken meer betrokken bij hun baan. "Tijdens een bijzonder mooi voetbalmoment, heb ik een klacht van een klant behandeld en door de juiste personen laten afhandelen." Het is een van de vele antwoorden van betrokken smartphonegebruikers die snel willen kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen.
Weer blijkt hoe belangrijk e-mail hierbij is. "Op wintersport hebben we een fors probleem met een klant kunnen oplossen, omdat ik de mail kon lezen, kon ik direct reageren," zegt een andere respondent.
Klimmers
De gemiddelde smartphonebezitter hecht ook relatief veel belang aan doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf; zij typeren zichzelf vaker (29 procent versus negentien procent) als 'klimmers': mensen die waardering en groeikansen hoog in het vaandel hebben staan. Ze willen dus graag promoveren en zijn bereid om daar overwerk voor te doen. Een krappe meerderheid (51 procent versus 42 procent) van de werknemers zonder smartphone ziet zichzelf daarentegen als 'levensgenieter': mensen voor wie flexibiliteit net zo belangrijk is als geld, en voor wie ontwikkeling geen topprioriteit is.
Als we de betrokkenheid nu gaan meten op het hebben en gebruiken van een smartphone, dan weet ik er nog wel een paar. Je kunt zo aan je baas nl. ook laten zien dat je zo betrokken bent, toch (!) en een smartphone is ook gewoon een leuke gadget om te hebben en te gebruiken.
Er zijn andere manieren om echte betrokkenheid te achterhalen. Echte betrokkenheid is mensenwerk en hangt niet af van het in de avonduren checken van de mail.