zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Economische crisis bevestigt belang credit management

31 mei 2010 - Credit managers ervaren in hun werk dagelijks de gevolgen van de financiële en economische crisis. Het aantal dubieuze debiteuren stijgt en rekeningen staan langer open dan voorheen. Om hun eigen organisatie voor financiële problemen te behoeden, besteden credit managers meer aandacht aan liquiditeit.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het ‘Credit management onderzoek 2010’, een grootschalig onderzoek onder credit managers dat is uitgevoerd in opdracht van de Vereniging voor Credit Management (VVCM) en financieel arbeidsbemiddelingsbureau Robert Half International



Opvallende uitkomsten
Het ‘Credit management onderzoek 2010’ is gehouden ter gelegenheid van het vierde lustrum van de VVCM. Net als bij het derde lustrum in 2005 hebben de VVCM en Robert Half in een gezamenlijk onderzoek de stand van zaken bij credit managers in Nederland in kaart gebracht. In vergelijking met 2005 springen enkele uitkomsten in het oog:
• In 2005 vond 56 procent van de credit managers liquiditeitsratio's een belangrijk of heel belangrijk instrument voor de beoordeling hun werk. In 2010 is dat percentage gestegen tot 69 procent.
• In 2005 vond 64 procent van de credit managers dat afgeboekte bedragen belangrijk of heel belangrijk zijn voor de beoordeling van hun werk. In 2010 is dat percentage 78 procent.
• In 2005 vond 67 procent het uitstaand debiteurensaldo belangrijk of heel belangrijk. In 2010 is dat percentage gestegen tot 81 procent. 

Consistente lijn
De uitkomsten zijn des te opvallender, omdat de overige resultaten een hele duidelijke consistente lijn laten zien in de opvattingen van credit managers over hun werk. Zo zijn de doelstellingen voor hun werk niet gewijzigd. Ook houden credit managers net als vijf jaar geleden beoordeling en acceptatie van potentiële klanten bij voorkeur in eigen hand. Datzelfde geldt voor het opleggen van sancties bij late- of non betaling. 

Crisisimpact
De significante verschillen tussen 2005 en 2010 illustreren de impact van de financiële crisis op het werk van credit managers. De toename van het aantal dubieuze debiteuren is hiervoor een andere aanwijzing. Bij een vijfde van de credit managers met dubieuze debiteuren bedraagt de post dubieuze debiteuren bijvoorbeeld meer dan 1000.000 euro. Bij nog eens een derde is deze post tussen 100.000 en 1.000.000 euro groot. Verder geven de credit managers aan dat debiteuren lang wachten met betalen. Twee derde moet na het verstrijken van de betalingstermijn nog minimaal 30 dagen wachten op de betaling. Bij ruim tien procent is dat zelfs 60 dagen of langer. 

Belang
Rien van Poelgeest, voorzitter VVCM: "De resultaten van het onderzoek bevestigen het belang van goed credit management. Organisaties die hun credit management goed op orde hebben, kunnen beter anticiperen op eventuele betalingsproblemen bij hun klanten en zo voorkomen dat zij zelf problemen krijgen met hun liquiditeit."
Leonard Ebens, Division Manager bij Robert Half: "In de hoogconjunctuur die tot halverwege 2008 duurde, was het voor credit managers soms lastig aandacht te vragen voor de kant van de betalingen. De economische crisis toont ondubbelzinnig aan hoe belangrijk credit management is. Het bewustzijn is gegroeid dat organisaties zich altijd moeten afvragen of een potentiële klant wel aan zijn verplichtingen kan voldoen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Trage betalingen door overheid houden crisis in stand'
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 'Betalingsgedrag grote bedrijven verlengt kredietcrisis'
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10