Marketeer heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel
27 mei 2010 -
Duurzaam ondernemen staat hoog op de agenda van marketeers. Dat bleek toen NIMA samen met de marketeers van Nederland de marketingthema’s voor 2010 en 2011 vaststelde. In de community shareM werd maandenlang kennis gedeeld en werden cases verzameld. Het resultaat hiervan is gebundeld in het eerste deel van de NIMA Marketingagenda 10/11.
De vraag waarom je duurzaam zou ondernemen ligt achter ons. Het gaat om het hoe. In het eerste deel van de NIMA Marketingagenda 10/11 staan tips, links en cases op het gebied van duurzaam ondernemen. Wat kan duurzaam ondernemen betekenen voor uw bedrijf? Wat zijn de ontwikkelingen en trends? NIMA geeft tien do’s en don’ts voor duurzame marketing en een hele reeks voorbeelden uit de praktijk.
Duurzaam ondernemen is noodzaak
Duurzaam ondernemen is voor veel ondernemers en organisaties nog een ver-van-mijn-bedshow. Het blijft lastig om bezig te zijn met volgende generaties, ook al hebt u zelf kinderen. Maar dat betekent niet dat iedereen zijn ogen kan blijven sluiten. Het WWF heeft berekend dat we drie keer de aarde nodig hebben als we ons huidige consumptiepatroon niet aanpassen. Het is dan ook zaak dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan de oplossing.
De rol van marketing bij duurzaam ondernemen
Marketing staat voor duurzaam, klantgericht ondernemen. Het is aan de marketeers om hierin een leidende rol te nemen. Met het doel duurzame waarde voor de klant, de organisatie en de maatschappij te creëren. Waarom nu juist voor hen deze belangrijke rol? Klanten verlangen van bedrijven dat ze duurzamer worden. Marketeers zijn voortdurend bezig om relaties te ontwikkelen en onderhouden met klanten. Zij zijn dus bij uitstek op de hoogte van de marktwensen en kunnen deze als geen ander vertalen naar de rest van de organisatie. Als communicatieverantwoordelijken kunnen ze vervolgens weer het best de klant informeren over de ‘groene inspanningen’ van het bedrijf.
NIMA Marketingagenda 10/11 deel 2 en 3
Duurzaam ondernemen is het onderwerp van het eerste deel van de NIMA Marketingagenda 10/11. Er volgen nog twee delen: klantgedrag en digitale marketing. Deze drie topics zijn uitgeroepen tot de marketingthema’s van 2010/2011. Met de complete publicatie biedt NIMA een inspiratiebron aan marketeers die de komende twee jaar echt het verschil willen maken.
Gelukkig maar dat duurzaam ondernemen een punt is dat hoog staat in de agenda's. Niet alleen is dit goed voor het milieu, maar ook voor de economie wanneer succesvolle innovaties geëxporteerd kunnen worden!