20 november 2002 -
Uitgebreide kennismanagementsystemen werken averechts. De informatie-overload bij bedrijven met dit soort systemen is twintig procent hoger dan bij bedrijven zonder zo'n systeem.
Het doel van kennismanagementsystemen is juist om kennis op een intelligente manier op te slaan en niet meer over mensen heen te strooien die het niet nodig hebben.
80 procent kennis verborgen Dat blijkt uit onderzoek van de softwarefirma SupportSoft. En dan te bedenken dat 80 procent van de kennis in organisaties nog niet eens is ontsloten, aldus schattingen van het onderzoekbureau Gartner. Kennis ligt volgens het bureau nog in grote mate opgeslagen in persoonlijke bestanden op PC's van medewerkers.
Kennismanagement is mensenwerk Een ander onderzoek, in opdracht van Xerox, toont aan dat kennismanagement vooral een manier van communiceren is tussen medewerkers. De best presterende medewerkers, aldus het Xerox-onderzoek, weten hoe je kennis met collega's moet delen. Minder goede medewerkers houden kennis liever voor zichzelf en geven hooguit 'informatie'.
Bron:lerende-organisaties.pagina.nl