25 mei 2010 -
Zit u al een tijdje zonder werk en lukt het u maar niet om uitgenodigd te worden op gesprek? Of wordt u wel uitgenodigd maar krijgt u die felbegeerde baan keer op keer niet? Dan is het tijd om uw aanpak te veranderen. Forbes geeft zeven basistips.
1. Verbeter uw CV
Schrijf een krachtig CV waarin u de nadruk legt op de door u geboekte resultaten. Verwerk sleutelwoorden die uw vaardigheden en ervaring benoemen. Mooiere beschrijvingen mogen absoluut, liegen niet. Wees dus 100 procent eerlijk. Controleer uw CV altijd op spelfouten. U kijkt er misschien overheen, maar op een of andere manier zien recruiters die fouten meteen.
2. Schrijf een spetterende sollicitatiebrief Overtuig de lezer van het feit dat u de aangewezen persoon voor de baan bent. Deze brief hoeft geen samenvatting van uw CV te zijn, liever niet zelfs. Begin met het benoemen van de functie waarop u solliciteert en leg vervolgens uit hoe en waarom de functieomschrijving u op het lijf geschreven is. Denk vanuit het bedrijf. Staat in de vacature dat de kandidaat tien jaar ervaring moet hebben met communicatie, beschrijf dan hoe uw communicatieve vaardigheden uw vorige werkgever nieuw klanten opgeleverd hebben.
3. Solliciteer niet in het wilde weg
Maak een lijst van de ondernemingen waar u het liefst wilt werken en gebruik uw persoonlijke netwerk en LinkedIn om daar een ingang te vinden.
4. Maak slim gebruik van sociale media
Zorg er allereerst voor dat uw online reputatie smetteloos is. Scherm uw profiel af of zet er alleen informatie op waarvan u wilt dat uw toekomstige werkgever die ziet. Zet uw meest recente CV en een goede foto op LinkedIn. Open een Twitteraccount dat u alleen zakelijk gebruikt en volg zelf HR-medewerkers van bedrijven waar u wilt werken. Reageer op interessante berichtjes. Nadat u ze en paar weken gevolgd hebt kunt u hen een persoonlijk berichtje sturen waarin u aangeeft dat u interesse hebt in het bedrijf, dat u daar altijd al hebt willen werken en graag eens van gedachten wilt wisselen.
5. Bereid uw gesprek goed voor
Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over het bedrijf en de functie. Bedenk van tevoren altijd tenminste drie slimme vragen die u kunt stellen. Wees niet bang om te laten zien dat u de baan heel graag wilt. Schep niet op maar wees ook niet bescheiden over uw prestaties en uw kwaliteiten. Ondersteun deze met verhalen waaruit ze goed naar voren komen. Zeg nooit iets slechts over uw vorige baas, collega’s of bedrijf. Pas u aan aan de recruiter: is hij of zij informeel en vriendelijk, wees dat dan ook. Wees voorbereid op veelvoorkomende vragen als: wat zijn uw sterke en zwakke kanten. Die zwakke punten (ja, ook u heeft die), kunt u het best zodanig presenteren dat er meteen een positieve kant aan zit. U kunt bijvoorbeeld zeggen dat analytisch denken niet uw sterkste kant is maar dat u zich hiervan bewust bent, hieraan gewerkt hebt en iemand anders altijd even uw rapporten na laat kijken. De recruiter wil alleen maar weten of u genoeg zelfkennis hebt en volwassen genoeg bent om uw zwakke kanten te (er)kennen. Aan u om ze in een positief daglicht te stellen.
6. Blijf bezig
Gebruik de tijd tussen twee banen om uw kennis en vaardigheden up-to-date te houden en wat nieuwe dingen te leren. Als u het kunt betalen, volg dan een relevante cursus. Doe vrijwilligerswerk of freelancewerk. Niks ergers dan met uw mond vol tanden te staan als u tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd wordt wat u hebt gedaan nadat u werkloos raakte.
7. Netwerk, netwerk, netwerk Breid uw netwerk uit en laat iedereen weten dat u werk zoekt. Vraag uw vrienden en bekenden of zij niet iemand kennen die mogelijkheden heeft. Geef een positieve draai aan uw situatie door mensen te vertellen hoe spannend u het vindt nu alles open ligt. Oefen een korte pitch waarin u uw ervaring en ambitie verwerkt en die u op elk moment af kunt steken, bijvoorbeeld tijdens een borrel met vakgenoten.
Nadruk leggen op resultaten in je CV is inderdaad een goed idee: het geeft je toekomstige werkgever een gevoel van 'garantie'. Je kan ook de verwezenlijkingen bespreken van het team waar jij deel van uit maakte.
Het gebruik van keywords laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen in de sector. Hoe meer sleutelwoorden, hoe beter.
Een goed CV met een overtuigende motivatiebrief, kan een stevige indruk nalaten bij je toekomstige werkgever.