zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kennisintensieve bedrijven laten geld liggen

21 mei 2010 - Aan de vooravond van grote overheidsbezuinigingen, heeft Nederland behoefte aan beleid om de concurrentiepositie verder te verbeteren. Innovatie speelt daarbij een belangrijke rol. Eens stond Nederland in de top vijf van welvarende kenniseconomieën maar nu dreigt ons land uit de top tien te vallen.

De regering heeft actie ondernomen en komt kennisintensieve bedrijven financieel tegemoet door een substantiële uitbreiding van de fiscale innovatiebox (voorheen octrooibox). De overheid heeft daarvoor een ruim budget voor 2010 (en verder) van 625 miljoen euro per jaar beschikbaar. Bedrijven blijken echter in beperkte mate gebruik van de regeling te maken. 



Informatiebehoefte
Dat de behoefte aan informatie over de innovatiebox groot is, blijkt uit de grote interesse voor het Innovatiebox Seminar dat Ernst & Young in samenwerking met PNO Consultants op 18 mei organiseerde. Ongeveer 100 vertegenwoordigers van kennisintensieve bedrijven waren aanwezig. Sprekers op het seminar zoals Gerrit de Keizer, voorzitter van het innovatieboxteam van de Belastingdienst en Robert Schaart, adviseur bij Agentschap NL (voorheen SenterNovem) gingen in op de mogelijkheden en de praktische toepassing van de innovatiebox. 

Minder belasting

In het kort komt de innovatiebox er op neer dat innoverende bedrijven maar vijf procent in plaats van 25,5 procent vennootschapsbelasting betalen over kwalificerende winst. Dankzij de constructieve houding van de Belastingdienst en de verruiming van de wet vanaf 1 januari 2010, is de innovatiebox toegankelijker dan de voorgaande stimuleringsmaatregelen. "De Belastingdienst is bereid bij te dragen aan de stimulering van innovatie via de innovatiebox, maar er is nog een enorm potentieel aan bedrijven dat er geen gebruik van maakt," zegt Ronald van den Brekel, partner bij Ernst & Young, "Daarom hebben we dit seminar georganiseerd. Het feit dat bedrijven niet bekend zijn met de ruime mogelijkheden van de innovatiebox komt in deze tijden van crisis natuurlijk niet ten goede aan de Nederlandse economie. De Nederlandse economie heeft investeringen in Research & Development hard nodig om te groeien."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vergaande automatisering staat gezond bedrijf in de weg
 Werknemer: bedrijven moeten meer samenwerken
 Nederland loopt voorop met HR oplossingen
 Offshore outsourcing gevaar voor kenniseconomie
 
 
reacties
 
marco goertz  |   | 
21-05-2010
 | 
10:58 uur
Als creatief sparringpartner voor mens en organisatie heb ik veel met vormen van innovatie te maken. Het probleem bij innoveren zit hem niet alleen in geld en regels, maar voor een belangrijk deel in motivatie en enthousiasme . Het creatieve vermogen is het krachtigste en meest waardevolle mechanisme waarover de mens beschikt, maar wordt steeds verder naar de achtergrond gedreven. Creativiteit is een belevingswereld waarin emoties een heel belangrijke rol spelen en die je als onderneming serieus moet nemen. Ik vind het niet zo vreemd dat veel organisaties niet op de hoogte zijn van de fiscale innovatiebox, omdat ze in de basis ook helemaal niet met innovatie bezig zijn. Innovatie is een combinatie van emotie en ratio en de balans hierin is doorgaans erg ver te zoeken. Ik kan het weten, omdat ik juist op dit onderwerp 3 jaar zelfonderzoek heb gedaan en aan de lijven heb gezien en ervaren hoe het creatieve vermogen, motivatie en enthousiasme van initiatiefnemers beschadigd werd door mismanagement. Gelukkig dat dit in de meeste gevallen onbewust en onbedoeld gebeurde, maar helaas heb ik ook gevallen meegemaakt waarbij politieke belangen en zelfverrijking lei(ij)den tot de ondergang van heel mooie innovatieprocessen. Deze kennis en inzichten gebruik ik nu om de kracht van het menselijk creatief vermogen terug te brengen in de organisatieprocessen met een positief rendement als resultaat. Als organisaties oprecht en serieus de innovatieprocessen weer opnemen in hun strategie, dan komt die fiscale innovatiebox vanzelf bovendrijven.

meer weten over dit onderwerp, neem gerust contact met mij op.

Marco Goertz
Inex Creatief

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10