zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ruim de helft van de IT-netwerkcomponenten bij organisaties is verouderd

21 mei 2010 - Bedrijven doen nog onvoldoende aan ‘life cycle management’ van hun netwerkapparatuur. 35 procent van alle netwerkcomponenten heeft de End-of-Sale (EoS) overschreden en ruim 50 procent van die middelen bevindt zich in de verouderingsfase. Hierdoor lopen organisaties een grotere kans op downtime van hun netwerk.

Dit zijn de twee belangrijkste conclusies uit het Network Barometer Report 2010 van Dimension Data. Het Network Barometer Report 2010 is gebaseerd op gegevens van 235 Technology Lifecycle Management Assessments (TLM). Deze zijn uitgevoerd bij organisaties van verschillende omvang en in diverse sectoren, wereldwijd verdeeld over vijf continenten. Het rapport bundelt de aandachtspunten voor netwerkoptimalisatie. 



Risico
Het Network Barometer Report 2010 toont aan dat bij twintig procent van alle verouderde netwerkapparaten de leverancier de software niet meer ondersteunt (End-of-Software-Maintenance). Dit betekent dat bugs in de software niet meer worden gerepareerd. Van 31 procent van deze hardware loopt het onderhoudscontract af (Last-Day-of-Support). In beide gevallen neemt het risico op verlies van productiviteit voor een organisatie toe. 

Beheer
Steeds meer organisaties komen tot het besef dat ze hun bedrijfskritische infrastructuur goed moeten beheren. Toch tasten nog veel organisaties in het duister over waar ze hun aandacht en middelen op moeten richten om zo effectief mogelijk de risico’s te beperken en de Return On Investment (ROI) te vergroten.
"Veel bedrijven lopen grote risico’s door hun IT-hardware en netwerkcomponenten over het einde van de levenscyclus heen te tillen," zegt Rich Schofield, Business Development Manager Global Network Integration bij Dimension Data. "Dit kan van invloed zijn op de beschikbaarheid van het netwerk, de netwerkkosten en de algemene bedrijfsstrategie. Het is essentieel voor organisaties om de levenscyclus van hun hardware in kaart te brengen en de leeftijd en levensverwachting te bepalen. 

Efficiency
De TLM-analyses die voor het Network Barometer Report 2010 zijn uitgevoerd, onthullen dat netwerken met verouderde netwerkcomponenten de productiviteit en efficiëntie van een organisatie kunnen aantasten. IT ondersteunt de bedrijfsvoering en is daardoor een belangrijk instrument voor groeiende organisaties. Organisaties die de levenscyclus van hun apparatuur niet goed in de gaten houden, kunnen er niet langer op vertrouwen dat het netwerk hun bedrijfsprocessen blijft ondersteunen." 

Thema’s

De drie belangrijkste thema’s in het Network Barometer Report 2010 zijn:
1. beveiligingskwetsbaarheden zijn in het algemeen bekend, maar worden niet efficiënt door organisaties aangepakt;
2. organisaties moeten gepubliceerde configuratie-best practices gebruiken om de risico’s tot een minimum te beperken;
3. voor goed netwerkbeheer is meer discipline in lifecycle management nodig.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hardware bedreigt veiligheid bedrijfsnetwerk
 Steeds meer malware aanvallen via misbruik vertrouwen
 Plotselinge minder investeringsbereidheid in ICT
 ICT-beslissers vragen massaal om garanties
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
29-06-2010
 | 
18:08 uur
Al meer dan vijfentwintig jaar ben ik werkzaam in de IT, en in al die tijd zie je dezelfde problematiek weer terugkeren. Niet up to date informatie/documentatie, te kort schietende accurate inventarisatie en een slecht End Of Life [EOL] beleid.

Wanneer er dan een survey plaats vind komen er plots dit soort zaken naar voren. Ik heb eerder gesteld, en doe dat in dit opzicht weer, dat het het IT management is die hier ook voor dient te hebben.

Hiervoor dient absoluut niet zoiets als een 'lifecycle management' te worden geïmplementeerd. Simpele awareness van managers en management dit te 'incorporeren' in de bestaande processen is voldoende.

Ik had eerlijk gezegd al verwacht dat managers dit na al die jaren nu toch wel zouden moeten weten.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10