20 mei 2010 -
De eisen van werknemers op HR-gebied worden steeds complexer. Werknemers willen flexibele uren, thuis kunnen werken, kortetermijncontracten, training en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden. Volgens NorthgateArinso liggen er zeven HR-trends aan de basis van de vraag naar een flexibelere HR-aanpak.
1. Grenzen van tijd en plaats vervagen HR-verantwoordelijken moeten direct kunnen reageren en diverse middelen inzetten om in contact te komen met werknemers die zich over de hele wereld en in verschillende tijdszones kunnen bevinden.
2. Werknemers bij HR betrekken
‘Self-service’ moet beter geïntegreerd en gepersonaliseerd worden. Op die manier wordt HR-dienstverlening toegankelijk voor iedereen.
3. Flexibele werkkrachten Tijdelijke contracten zijn voor een bedrijf een handig hulpmiddel om flexibel te blijven tijdens de herstelperiode na de crisis. Tegelijkertijd willen meer mensen freelancen. HR moet deze veranderingen ondersteunen door nieuwe contracten op te stellen en nieuwe voorwaarden voor beloningen te bepalen.
4. Hybride talentmanagement
Prestatiemanagement, rekrutering en de ontwikkeling van managementvaardigheden zijn geen afzonderlijke agendapunten. Het is belangrijk om de processen die betrekking hebben op de organisatie en het personeel te laten samenvloeien.
5. Opvangnet voor meerdere generaties
Een hogere levensverwachtingen, een verhoging van de pensioenleeftijd en de druk op pensioenfondsen vereisen verschillende contractvormen en een flexibele aanpak van de manier waarop werknemers toegang hebben tot HR-diensten.
6. Geografische afstanden
Binnen internationale bedrijven is face-to-face communicatie niet altijd eenvoudig. Samenwerkings- en social media-kanalen bevorderen de interactie tussen werknemers. Deze kanalen worden essentieel binnen een HR-beleid.
7. Think global, act local
Wereldwijde HR-diensten dienen aangepast te worden aan lokale regels en wetgeving.
Bron:6Minutes