19 mei 2010 -
Iedereen maakt wel eens een fout. Niemand vindt het leuk dat toe te geven. Gelukkig laten fouten, zelfs hele grote, meestal geen onuitwisbare indruk achter. Van de meesten leert u zelfs; ze zijn onontbeerlijk voor vooruitgang en innovatie. Dus maak u geen zorgen als u eens een fout maakt maar gebruik de ervaring om te groeien. Dat stelt Amy Gallo op Harvard Business Review.
Ze geeft meteen een paar richtlijnen om uw blunders ten goede aan te wenden:
1. Erken uw fout
Wees open en eerlijk en probeer uw fout niet te verdoezelen. Geef ook anderen niet de schuld. Maakte uw team een fout, neem dan de verantwoordelijkheid voor uw rol in het geheel. Is iemand de dupe van de fout, bied dan uw verontschuldigingen aan. Overdrijf hierin echter niet en schiet ook niet in de verdediging. Focus op oplossingen en op de toekomst. Hoe zal men zich uw fout herinneren? Wat gaat u doen om dit in de toekomst te voorkomen? Heeft u uw blunder eenmaal erkend, probeer hem dan in een ander daglicht te plaatsen. Niet elke slechte uitkomst is meteen een fout. Maak onderscheid tussen externe en interne factoren, tussen waar u wel en geen invloed op had. Leg uit hoe de fout ontstaan is. Op die manier begrijpen anderen hoe het kon gebeuren en hoe het in het vervolg voorkomen kan worden.
2. Verander uw gedrag
Fouten maken is essentieel bij leiderschapsontwikkeling. De beste fouten zijn de fouten die geen grote gevolgen hebben maar waarvan wel maximaal geleerd wordt. Als de fout het gevolg was van een slechte beslissing, leg dan uit hoe u dit in de toekomst gaat voorkomen. Wees hier wel snel mee, voordat anderen uw competentie of kunde in twijfel trekken. Door te laten zien dat u veranderd bent ten gevolge van uw misstap, geeft u uw superieuren, collega’s en ondergeschikten te kennen dat u te vertrouwen bent en dat ze ook in de toekomst belangrijke taken en beslissingen aan u over kunnen laten.
3. Vertrouw op uw netwerk
Het kan helpen om een netwerk te hebben waar u op terug kunt vallen voor steun. Zo’n netwerk kenmerkt zich door drie aspecten: een vertrouwensband, verschillende standpunten en het geven van feedback. Vraag ook eens aan mensen buiten de organisatie wat zij van de fout vinden en hoe zij die op zouden lossen.
4. Ga weer aan de slag
Het kan moeilijk zijn om uw zelfvertrouwen terug te vinden na een blunder. Pas ervoor op dat de fout u niet bang maakt voor nieuwe ervaringen. Richt u op de toekomst. Als anderen uw expertise in twijfel trekken, toon dan met harde bewijzen aan dat u hun vertrouwen wel waard bent. Fouten maken is geen teken van zwakte of ongeschiktheid. Iedereen maakt fouten, het enige dat telt is hoe u er mee omgaat.
5. Niet alle fouten zijn hetzelfde
Fouten zijn er in alle soorten en maten. De ene is makkelijker te herstellen dan anderen. Het is vaak makkelijker om over fouten heen te komen die door een heel team gemaakt zijn omdat de verantwoordelijkheid in dat geval gedeeld wordt. Fouten die tot gevolg hebben dat het vertrouwen geschaad is, zijn het moeilijkst recht te zetten. Heeft u een fout gemaakt waardoor iemand het vertrouwen in u verloren is, bied dan persoonlijk uw oprechte excuses aan. Vraag wat u kunt doen om het vertrouwen te herstellen. Maar wees geduldig, vergeving duurt over het algemeen lang.