zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leer van uw fouten in vijf stappen

19 mei 2010 - Iedereen maakt wel eens een fout. Niemand vindt het leuk dat toe te geven. Gelukkig laten fouten, zelfs hele grote, meestal geen onuitwisbare indruk achter. Van de meesten leert u zelfs; ze zijn onontbeerlijk voor vooruitgang en innovatie. Dus maak u geen zorgen als u eens een fout maakt maar gebruik de ervaring om te groeien. Dat stelt Amy Gallo op Harvard Business Review.

Ze geeft meteen een paar richtlijnen om uw blunders ten goede aan te wenden: 



1. Erken uw fout

Wees open en eerlijk en probeer uw fout niet te verdoezelen. Geef ook anderen niet de schuld. Maakte uw team een fout, neem dan de verantwoordelijkheid voor uw rol in het geheel. Is iemand de dupe van de fout, bied dan uw verontschuldigingen aan. Overdrijf hierin echter niet en schiet ook niet in de verdediging. Focus op oplossingen en op de toekomst. Hoe zal men zich uw fout herinneren? Wat gaat u doen om dit in de toekomst te voorkomen? Heeft u uw blunder eenmaal erkend, probeer hem dan in een ander daglicht te plaatsen. Niet elke slechte uitkomst is meteen een fout. Maak onderscheid tussen externe en interne factoren, tussen waar u wel en geen invloed op had. Leg uit hoe de fout ontstaan is. Op die manier begrijpen anderen hoe het kon gebeuren en hoe het in het vervolg voorkomen kan worden. 

2. Verander uw gedrag

Fouten maken is essentieel bij leiderschapsontwikkeling. De beste fouten zijn de fouten die geen grote gevolgen hebben maar waarvan wel maximaal geleerd wordt. Als de fout het gevolg was van een slechte beslissing, leg dan uit hoe u dit in de toekomst gaat voorkomen. Wees hier wel snel mee, voordat anderen uw competentie of kunde in twijfel trekken. Door te laten zien dat u veranderd bent ten gevolge van uw misstap, geeft u uw superieuren, collega’s en ondergeschikten te kennen dat u te vertrouwen bent en dat ze ook in de toekomst belangrijke taken en beslissingen aan u over kunnen laten. 

3. Vertrouw op uw netwerk

Het kan helpen om een netwerk te hebben waar u op terug kunt vallen voor steun. Zo’n netwerk kenmerkt zich door drie aspecten: een vertrouwensband, verschillende standpunten en het geven van feedback. Vraag ook eens aan mensen buiten de organisatie wat zij van de fout vinden en hoe zij die op zouden lossen. 

4. Ga weer aan de slag

Het kan moeilijk zijn om uw zelfvertrouwen terug te vinden na een blunder. Pas ervoor op dat de fout u niet bang maakt voor nieuwe ervaringen. Richt u op de toekomst. Als anderen uw expertise in twijfel trekken, toon dan met harde bewijzen aan dat u hun vertrouwen wel waard bent. Fouten maken is geen teken van zwakte of ongeschiktheid. Iedereen maakt fouten, het enige dat telt is hoe u er mee omgaat. 

5. Niet alle fouten zijn hetzelfde

Fouten zijn er in alle soorten en maten. De ene is makkelijker te herstellen dan anderen. Het is vaak makkelijker om over fouten heen te komen die door een heel team gemaakt zijn omdat de verantwoordelijkheid in dat geval gedeeld wordt. Fouten die tot gevolg hebben dat het vertrouwen geschaad is, zijn het moeilijkst recht te zetten. Heeft u een fout gemaakt waardoor iemand het vertrouwen in u verloren is, bied dan persoonlijk uw oprechte excuses aan. Vraag wat u kunt doen om het vertrouwen te herstellen. Maar wees geduldig, vergeving duurt over het algemeen lang.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uw collega maakt fouten. Wat nu?
 28 mogelijke kritiekpunten van uw medewerkers
 Tien leiderschapsfouten van Obama – en hoe u ze zelf niet maakt
 Goede leider durft zijn fouten toe te geven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10