Van werving- en selectiebureau tot internet marketing bureau
19 mei 2010 -
Social Media hebben een steeds grotere impact op het handelen van werving- en selectiebureaus of breder; voor recruiters. Social Media bieden u de mogelijkheid uzelf te etaleren op internet en te laten zien dat u kennis van het vakgebied van uw kandidaten hebt.
Passief door goede profielen op te stellen op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook, actief door deel te nemen aan discussies op bijvoorbeeld fora. Personal branding dus. U kunt er niet meer omheen, internet is en blijft ‘the big thing’. Dat schrijft Martijn Betgem, senior recruitment consultant bij Adviesgroep ’88. Het ‘sharen’ of delen van informatie – waar het op internet om draait - kan in dit scenario zeer gunstig voor u uitpakken als recruiter; immers, wie zit er te wachten op een recruiter zonder kennis van uw vakgebied? U laat zien dat u de markt en het vak kent; dé gesprekspartner bent voor de kandidaat/ werkzoekende.
Vindbaarheid
Dat Social Media een zeer belangrijke rol zijn gaan spelen, ook voor recruiters, is overal te lezen. Over de ‘vindbaarheid’ van de recruiter en zijn of haar vacatures, lees je veel minder en dat is vreemd. Het is bekend dat de actief werkzoekende zich direct via Google oriënteert. Men tikt bijvoorbeeld ‘vacature salesmanager’ in en bekijkt vervolgens de eerste drie resultaten. Zit u daar tussen, dan hebt u een lead te pakken; de kandidaat is binnen handbereik. Staat u met uw website daarentegen op pagina twee, dan kunt u naar de vogel fluiten.
En waar komen Social Media dan om de hoek kijken? Social Media zijn een schitterend middel om de passief ‘zoekende’ te triggeren. Hij of zij is niet op zoek, maar kan dat wel gaan doen op korte termijn. Via Social Media kunt u contact onderhouden en in gesprek raken. Een ideale manier om te laten zien dat u dé recruiter bent, mocht uw netwerkcontact van baan willen veranderen. Dus op de langere termijn is het prima marketing. De kans is groot dat als uw netwerkcontact zich wil gaan oriënteren, aan u als recruiter de voorkeur geeft in plaats van aan Google. Puur het gevolg van prima internet marketing.
Social media als verlengstuk marketing
Er zijn zeer veel voorbeelden van werving en selectietrajecten waarbij Social Media een grote rol hebben gespeeld. Toch is Google nog steeds heer en meester. De vraag rijst of Social Media niet teveel eer is of worden toebedeeld. Betgem denkt het wel, of liever gezegd, nog wel. Natuurlijk zijn vakgebieden als marketing, IT en HRM heel gevoelig voor internetontwikkelingen en is het logisch dat deze vakgebieden veel profijt hebben van Social Media. In ‘traditionelere’ vakgebieden als bijvoorbeeld accountancy is deze vrucht veel kleiner. Maar dat kan veranderen.
Zie Social Media daarom als een waardevol verlengstuk van uw internet marketingstrategie. En als u dat doet, doe dat dan zorgvuldig en actief. En volg de ontwikkelingen op de voet. Social Media zullen een steeds belangrijker onderdeel worden van het internet marketingpakket. Duidelijk is wel dat u als werving- en selectiebureau meer en meer internet marketingbureau wordt. Het is een kwestie van gevonden of verslonden worden.
Interessant stukje van Martijn. Ik heb even gegoogeld op Martijn Betgem en Adviesgroep '88 en dan zie je dat ze daar de kunst wel beheren. Welke term je ook ingeeft in google, zij staan met meerdere resultaten op de eerste pagina. Daar is voor concurrenten niets meer te halen. Hoe hebben zij dat voorelkaar gekregen. Lijkt me toch niet dat je 250 websites in de lucht kunt houden, als je ook nog W&S bureau bent? Of hebben ze dat ook slim gedaan? Mag dit eigenlijk wel van Google?? Wie weet hier meer van?
Gr.
Drs. J.W. van der Weele
ps Martijn, het is geen kritiek, maar ben als startend recruiter (zelfstandig) bezig met m'n website en loop tegen wat problemen aan! Wellicht kunnen we een keer bellen met elkaar?