18 november 2002 -
Veel bedrijven verkeren in staat van reorganisatie. Sommige bedrijven (zoals KPN) zelfs in permanente staat van verandering. Verandering gaat gepaard met pijn en weerstand.
Daarom drie tips bij reorganisaties.
1. Communiceer voortdurend Communiceer niet alleen met uw medewerkers als er iets besloten is, maar ook als u er nog niet uit bent. Medewerkers willen graag weten waar u mee bezig bent, ook al staat het resultaat nog niet vast. U voorkomt er bovendien geruchtenvorming mee.
2. Doe het snel Laat geen tijd verloren gaan met lange discussies en goed bedoelde pogingen 'om het personeel er bij te betrekken'. De bottum-up benadering wordt overschat, medewerkers willen vooral duidelijkheid. In onzekere tijden zijn medewerkers minder productief en stellen klanten aankopen uit. Do it fast, do it good.
3. Herken weerstanden en ga er goed mee om Veranderingen roepen per definitie weerstanden op. Verwacht geen juichende medewerkers als u vernieuwingen aankondigt. Weet dat medewerkers zich in eerste instantie zullen verzetten, teleurgesteld zijn of angstig worden. Herken deze emoties en praat erover.