12 mei 2010 -
Het is niet anders: waar mensen samenkomen, ontstaan ergernissen. Ook op de werkvloer. The Guardian komt met een top tien van dingen waar managers zich aan ergeren. 6Minutes.be vertaalde. Waarmee halen uw medewerkers het bloed onder uw nagels vandaan?
1. Altijd te laat komen
Iedereen kan eens in de file terecht komen of zich verslapen. Maar sommige medewerkers hebben wel heel vaak pech.
2. Gebrek aan initiatief
Managers worden niet graag lastig gevallen met zaken die een medewerker makkelijk zelf op hadden kunnen lossen. Ook voor alles en niks een CC ontvangen roept ergernis op.
3. Te veel initiatief
Bijna nog erger dan gebrek aan initiatief is het als een medewerker alle instructies negeert en alles op zijn eigen manier doet.
4. Zeuren
Managers hebben weinig waardering voor medewerkers die maar door blijven gaan over het laatste bedrijfsuitje dat niet was wat ze ervan verwachtten.
5. Niet loyaal zijn
Managers hebben er een enorme hekel aan als ze onderbroken worden tijdens een vergadering en publiekelijk op hun fouten gewezen worden. Ook het afraffelen van een project waar en flinke bonus aan vast zit, valt niet in goede aarde.
6. Gebrek aan passie of interesse
Managers raken ontzettend geïrriteerd van medewerkers die zitten te dutten tijdens vergaderingen of belangrijke mail pas morgen een keer verzenden.
7. Beste vrienden proberen te zijn
Al is de werkrelatie nog zo goed, weinig managers hebben er zin in om elke vrijdagavond met hun ondergeschikten aan de bar te hangen en verhalen over hun liefdesleven aan te horen.
8. Liegen
Managers voelen zich beledigd door werknemers die hen dom genoeg achten om doorzichtige smoezen te slikken of een waardeloze uitleg te accepteren.
9. Kinderachtig gedrag
Veel managers zijn allergisch voor medewerkers die mailen over het gebrek aan toiletpapier, die rommel nalaten in de keuken of hen lastigvallen omdat ze geen pen kunnen vinden.
10. Zijn baan willen
Een medewerker zet alles op alles om de baas in een kwaad daglicht te stellen omdat hij zelf op diens baan uit is. Onvergeeflijk.
Bron:6Minutes
En wat nou als managers (mede) oorzaak zijn van bovengenoemde gedragingen van medewerkers?
De oplossing? Het vak manager opdoeken. Bedrijven hebben organisatie nodig geen management. Dat maakt managen een rol en geen baan.
Kan de tijd en energie - en daarmee het potentieel - dat verloren gaat aan het in het artikel genoemde gedoe, besteed worden aan de klant! Moet je eens kijken wat dat oplevert.