11 mei 2010 -
De economische recessie in Nederland creëert een heel nieuwe generatie zelfstandig ondernemers. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van recent onderzoek door Kelly Services. Eén op de tien respondenten in het wereldwijde onderzoek noemt zichzelf zelfstandig ondernemer en bijna de helft van de ondervraagden geeft aan meer zelfstandig te willen gaan werken.
De resultaten zijn onderdeel van de Kelly Global Workforce Index, waarvoor wereldwijd zo'n 134.000 mensen werden geïnterviewd. Het onderzoek vond plaats in Noord-Amerika, Azië en Europa, ondermeer in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat een vijfde van de respondenten erover denkt een eigen bedrijf te starten. De groep 18- tot 29-jarigen is daarover relatief vaker enthousiast dan ondervraagden uit 'Generatie X' (30-47 jaar) of babyboomers (48-65 jaar). Mannen uit die laatste categorie vormen overigens het overgrote deel van de ondervraagden die aangaven reeds als zelfstandig ondernemer werkzaam te zijn.
Persoonlijk en zakelijk succes
"Veel mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt als gevolg van de wereldwijde economische crisis slaan een nieuwe weg in als zelfstandig ondernemer, freelancer of consultant," zegt Astrid Akse van Kelly Services, "Zij nemen hun carrière in eigen hand en zelfstandig ondernemen wordt daarbij steeds vaker gezien als een weg naar persoonlijk en zakelijk succes".
Nederlandse bevindingen
Het onderzoek in Nederland leidde tot een aantal andere interessante bevindingen. Tien procent van de respondenten is op dit moment zelfstandig. Hiervan is ruim dertien procent babyboomer, tegenover tien procent voor zowel 'Generatie X' als 'Generatie Y'. De belangrijkste bezwaren tegen het starten van een zelfstandige onderneming zijn de onzekerheid ten aanzien van het inkomen, een gebrek aan vaardigheden of een gebrek aan steun.
Bijna de helft van de ondervraagde babyboomers (49 procent) gelooft dat de eigen kennis en vaardigheden toereikend zijn om als zelfstandig ondernemer te werken, tegenover 40 procent van Generatie X en 30 procent van Generatie Y.
Bijna een derde van alle ondervraagden denkt dat er voldoende vraag is naar hun individuele kennis en vaardigheden.
Negentien procent van de respondenten in Nederland is van plan om een bedrijf te starten. Hiervan is 22 procent afkomstig uit 'Generatie Y', achttien procent uit 'Generatie X' en veertien procent is babyboomer.
Uitbesteding
De toename van het aantal zelfstandigen gaat gelijk op met de trend bij bedrijven om hun permanente werknemersbestand te reduceren en steeds meer ondersteunende functies uit te besteden aan externe partijen. Hierdoor nemen de mogelijkheden voor de eerdergenoemde groep zelfstandigen toe. Er zijn ook verschillen tussen de generaties. Jongeren staan over het algemeen eerder positief tegenover een meer flexibele en ondernemende werkomgeving dan hun oudere collega's. Het ingenieurswezen, educatie en financiële dienstverlening blijken de sectoren met de hoogste concentratie zelfstandigen te zijn.
Aantrekkingskracht
"Onze onderzoeksresultaten laten een stijging zien van het aantal mensen dat bezig is met of van plan is om zelfstandig te ondernemen. Ondanks de schijnbare onzekerheden die dat met zich meebrengt, lijkt het idee dat men afscheid neemt van het traditionele arbeidsproces toch zijn aantrekkingskracht te hebben op diegenen die de flexibiliteit van zelfstandig werken zoeken," concludeert Astrid Akse.
Zoals vaker heb ik moeite met dergelijke onderzoeken. In de allereerste plaats is Nederland Amerika of Europa niet en in de tweede plaats, als je gaat generaliseren zal het onderzoek als zodanig wellicht wel kloppen. Alleen wanneer we ietwat gaan inzoomen dan komen we toch even tot wat andere conclusies.
Hier in Nederland zitten we, door Donner en consorten veroorzaakt in diens drift de arbeidsmarkt verregaand te flexibiliseren met een aanzienlijke uitdaging. Het bestand mensen met een open contract, dus een langer dienstverband bij een organisatie vs deze zzp-ers, is dusdanig uit balans geraakt at het zelfs het IMF is opgevallen dat dit de continuiteit van de productie in gevaar aan het brengen is. Dit is overigens niet het eerste signaal wat naar de overheid werd verzonden want eerdere onderzoeken wezen al in die richting.
Voor de werkgevers heeft men de laatste tien jaar van overheidswege er alles aan gedaan om het de werkgever zo makkelijk mogelijk te maken om, zo goedkoop mogelijk, van personeel af te komen. Personeel dat vervolgens nog maar zeer beperkt van afvloeiing gebruik kan en mag maken staat de volgende horde te wachten. Een bijzonder beperkte vangnet van de overheid want men moet zelf maar zien hoe men aan de slag komt. Dat dat desnoods in een andere branche zal zijn, dat is dan maar zo.
Tezelfdertijd heeft de EU verordonneerd dat Nederland zijn grenzen open dient te stellen voor werknemers van armlastige lidstaten, met een totaal andere arbeids moraal en merite. Deze hebben de Nederlandse markt overspoeld, geef ze eens ongelijk, waardoor andere banen er vrijwel niet is en de balans economisch gezien nog verder doorslaat, naar het economisch negatieve dan wel te verstaan.
Dan is er uitdaging nummer drie dat door de banken veroorzaakte crisis hard de zzp-ers raken. Immers, de erudiete arrogantie van de banken, die door de opgebrachte belastingen van belastingbetaler en bedrijfsleven overeind is gehouden, is er debet aan dat de ter beschikking gestelde fondsen te summier de Nederlandse economie bereiken. De redenen? Men gaat extra goed opletten naar de kredietwaardigheid van de consument, waaronder dus ook vele kleine ondernemers.
Je zult dus maar zzp-er zijn in deze tijd, een beperkte buffer hebben opgebouwd, het klimaat en banken zo zwaar tegen je hebben, evenals een incompetente en impotente overheid, en het hele onderzoek van Kelly, voor de Nederlandse markt, gaat volkomen mank.
Niet alleen staan vele zzp-ers voor ingrijpende beslissingen in hun leven, met alle gevolgen van dien, ook is het zeker zo dat menig een zich momenteel achter de oren krabt om zo nodig zelfstandig te worden. Zo eenvoudig is dat nu eenmaal waarmee de basis van dit onderzoek voor de Nederlandse markt, wat mij betreft, volkomen mank gaat.
In Nederland is er op dit moment, ook de komende maanden niet, een gezond klimaat waar mensen bereidwillig en vrijwillig zullen zeggen, kom, ik ga eens zzp-er worden. Het bedrijfsleven, wat nu denkt te profiteren, zal de rekening nog een keer gepresenteerd krijgen.
Nu denkt men namelijk redelijk hautain onredelijke eisen te kunnen stellen aan een sollicitant[e] niet beseffende dat de vergrijzing al bezig is en de werkelijke kennisdragers, steeds minder in getal zullen zijn. Die tendens is namelijk al waarneembaar en als de geluiden om mij heen me niet bedriegen?
Dan is de teneur ernstig dat menig onredelijkheid het de betreffende organisaties en tussenpersonen nog wel eens aardig zou kunnen opbreken. Dat zijn elementen die door kelly niet in het onderzoek zijn meegenomen maar hier in Nederland wel degelijk een ernstige rol speelt momenteel.
De freelance opdrachten binnen organisaties worden vaak ook uitbesteed door tussenpersonen. Deze doen vaak ook weer zaken met andere tussenpersonen waardoor vaak de mogelijkheden onder druk staan. Wij zien genoeg specialisten op de markt die goed in hun vak zijn maar toch geen kans krijgen. Dit zou snel moeten veranderen om de economie staande te houden...
Full service internetbureau's besteden hun SEO activiteiten aan freelancers. Misschien dat voor dit soort bedrijven een goede mix van freelancers succesvol is, maar ik geloof dat inhouse beter is. Bovendien kan je freelancers dan eventueel de kans geven om vast in dienst te komen.