zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB gooit jaarlijks onnodig ruim 1,1 miljard euro weg

10 mei 2010 - Uit onderzoek blijkt dat het MKB meer dan 1,1 miljard euro per jaar onnodig weggooit. Dit bedrag is voornamelijk te wijten aan facturen die te laat of helemaal niet betaald worden. Dit leidt uiteindelijk tot afschrijvingen aan niet inbare bedragen met een totale waarde van meer dan 1,1 miljard euro.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van software ontwikkelaar Clearlybusiness in samenwerking met ABN AMRO



Openstaande facturen
Bijna 60 procent van de ondernemingen heeft te maken met klanten die niet of te laat betalen. Voor bedrijven met een omzet boven de 500.000 euro is dit zelfs 74 procent. Elke dag heeft een Nederlands MKB-bedrijf gemiddeld bijna 4.000 euro open staan bij hun klanten. Dat is in totaal meer dan 2,6 miljard euro per dag aan openstaande facturen. Bij 40 procent van de bedrijven is het bedrag aan openstaande facturen het afgelopen jaar toegenomen. Het bedrag aan afschrijvingen is bij bijna een kwart van de bedrijven het laatste jaar toegenomen. 

Provinciale verschillen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat er onderlinge verschillen in afschrijvingen tussen de provincies zijn. Zo wordt in de provincie Flevoland in verhouding twintig procent meer ‘weggegooid’ dan in de provincie Gelderland. In totaal wordt in Nederland 1.103.436.400 euro per jaar afgeschreven aan niet inbare bedragen. Per bedrijf is dat een bedrag van gemiddeld 1.672 euro 

Tijd = geld?

80 procent van de bedrijven denkt dat de betalingstijd het komende jaar niet beter zal worden. Bij zo’n 50 procent is het probleem het afgelopen jaar zelfs toegenomen. Bedrijven geven aan dat ze zelf te weinig actie ondernemen om hun facturen betaald te krijgen. Er wordt weinig tijd besteed aan het najagen van achterstallige betalingen, vooral bij kleinere ondernemingen. Zij hebben hier vaak niemand speciaal voor in dienst. Van de ondervraagde ondernemingen, geeft 59 procent aan dat zij het afhandelen van late betalen zien als verspilling van tijd en middelen. Wilfred Kik, Marketing Directeur Bedrijven bij ABN AMRO: "Het zijn nog steeds uitdagende tijden voor ondernemers en bedrijven. De hoge kosten als gevolg van late betalingen, die uit het onderzoek naar voren komen, zijn dan ook zeer zorgwekkend te noemen. Evenals het feit dat er op korte termijn geen verbetering lijkt te komen." 

Waardige debiteuren

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat meer dan de helft van de bedrijven de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten niet controleert. Bovendien wordt door deze groep ondernemingen geen check gedaan op de financiële stabiliteit van leveranciers. Het risico van niet of te laat betalen óf het niet leveren van producten of diensten wordt daarmee onnodig vergroot. Wilfred Kik: "Juist de bedrijven die hun debiteurenbeheer serieus nemen doen het beter in tijden van crisis. Het checken en monitoren van debiteuren is een krachtig middel voor MKB’ers; het helpt hen te bepalen met wie ze wel of geen zaken moeten doen. Het moet daarom voor ondernemers betaalbaar en makkelijk zijn om dit te doen. Wij zien sinds de lancering van onze credit management tool DebiteurenZeker begin dit jaar een enorme stijging in het gebruik hiervan. Dit laat zien dat MKB’ers beter op hun geld willen letten maar wel op een toegankelijke, simpele en niet dure wijze."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klanten betalen steeds slechter
 Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 Kredietcrisis is goed voor deurwaarders
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
10-05-2010
 | 
08:25 uur
Een goed opgezette en onderhouden debiteurenbeheer is essentieel en anders kan een incassobureau nog goede zaken doen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10