7 mei 2010 -
Sociale media bieden ongekende mogelijkheden om uw online reputatie als expert op uw vakgebied te vestigen. Susan Gunelius, CEO van KeySplash Creative, presenteert op Forbes vijf manieren waarmee u zichzelf gegarandeerd als expert via sociale netwerken.
1. Post noemenswaardige content
Zorg dat de informatie die u deelt via uw blog, sociale netwerken, Twitter, enzovoort delenswaardig is. Als mensen iets aan de informatie hebben, gaan ze het zelf ook weer delen en zo vergroot u uw online aanwezigheid bij een steeds groter publiek en wordt u steeds bekender. Beperk u niet tot uw eigen profielen en blogs, maar reageer ook op die van anderen.
2. Ga multimediaal
Interessante content beperkt zich niet tot het geschreven woord. U kunt uw kennis en ervaring ook delen via audio en video. Begin bijvoorbeeld een online talkshow of podcast en/of zet video’s op YouTube.
3. Maak optimaal gebruik van de opties
Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen opties waarmee u uw reputatie als expert nog verder uit kunt bouwen. Beantwoord bijvoorbeeld branchegerelateerde vragen via LinkedIn Answers. Vraag ook referenties aan uw LinkedIn connecties om uw geloofwaardigheid te vergroten.
4. Sluit u aan bij relevante groepen
Ga op LinkedIn en Facebook eens op zoek naar groepen binnen uw vak- en interessegebied. Sluit u erbij aan en neem actief deel aan de discussies.
5. Integreer en promoot
Uw inspanningen hebben meer effect als ze met elkaar verbonden zijn. Integreer uw website en blog dus met uw activiteiten op LinkedIn en Facebook en maak gebruik van Twitterfeed om uw blogupdates op Twitter te posten. U kunt ook gebruik maken van widgets om uw Facebook- en Twittercontent te promoten op uw website of blog en vice versa. Zet vooral uw LinkedIn adres op uw visitekaartje en in uw e-mail handtekening.
Overzichtelijk begin om je te profileren op Social Media. Echter, word je geloofwaardig als je om aanbevelingen vraagt? Of word je geloofwaardig als je recommendations krijgt omdat iemand je prestatie bovengemiddeld vindt?
Wie zich online profileert, heeft trouwens een streepje voor bij sollicitaties. Als twee kandidaten dezelfde achtergrond hebben, maar één ervan heeft een populaire blog, dan krijgt de blogger de job.
''Me 2.0: Build a Powerful Brand to Achieve Career Success'' is een boek dat je stap voor stap uitlegt hoe je aan je online presence kan sleutelen.
Ik ben het met de vorige poster eens. Wie een blog heeft heeft een streepje voor. Echter, in het bovenstaande artikel vind ik alleen maar open deuren. Zoals zo vaak met artikelen die over Social Media gaan.
Word je geloofwaardig als je om aanbevelingen vraagt. Misschien niet... Een tip is volgens mij om zelf veel aanbevelingen te geven. Dat straalt ook een bepaalde mate van autoriteit uit.
Een goede social media-strategie houdt meer in dan alleen een paar berichtjes verzenden per week. Om echt resultaat te zien, moet je hier van tevoren goed over hebben nagedacht.