Cfo`s moeten meer inzicht krijgen in marketingeffecten
6 mei 2010 -
Cfo`s moeten meer inzicht verwerven in de effecten van marketing. Dat stelt Michiel van de Watering, adviseur bij The Brown Paper Company. Volgens Van de Watering is circa driekwart van de marketingopbrengsten onbekend.
Uit zijn onderzoek `Accountability van marketing` blijkt dat bij twee derde van de Nederlandse bedrijven ontevredenheid heerst over de meetbaarheid van marketingactiviteiten. Daardoor blijft de cfo onwetend van het rendement daarvan.
Helemaal eens met de noodzaak dit eens aan een onderzoek te onderwerpen. Ik mis bij veel marketingplannen en activiteiten ook een aantal vaste waarden, zoals hoe activiteiten aansluiten op de doelstellingen van het bedrijf, hoe objectieven en strategieën aansluiten op de tactieken die losgelaten worden op campagnes. Ik heb over het algemeen het idee dat finance en marketing te weinig op een lijn zitten. In mijn boek heb ik dit uitgebreid belicht. (Klik hier)