zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts tien procent van langdurig werklozen kan nog hulp krijgen

3 mei 2010 - De budgetproblemen voor de re-integratie van WW-ers leiden ertoe dat nog maar voor één op de negen langdurig werklozen re-integratieondersteuning kan worden ingekocht. Nog steeds is er grote onduidelijkheid voor cliënten, dienstverleners en werkcoaches in welke mate trajecten wel of niet door kunnen gaan.

"We steken meer dan 400 miljoen euro in de basisdienstverlening van het UWV werkbedrijf en helpen mensen die het grotendeels op eigen kracht ook redden. Maar we zijn niet in staat om mensen die het echt nodig hebben te helpen met hun zoektocht naar werk. Er worden verkeerde keuzes gemaakt," aldus Kick van der Pol, voorzitter Boaborea



Afwachtend
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft UWV Werkbedrijf gevraagd een deel van het re-integratiebudget uit de eigen organisatie te halen. Tot op heden is men nog zoekende naar het aantal verplichtingen dat reeds is aangegaan. Tegelijkertijd zijn veel cliënten in afwachting of de hulp bij hun zoektocht naar werk, die hen vaak al mondeling is toegezegd, wel door kan gaan. Er zou voor dit jaar bij monde van het UWV nu nog slechts 40 miljoen euro beschikbaar zijn voor mensen die langer dan één jaar werkloos zijn. Dat betekent dat iedere werkcoach ongeveer eens in de vier maanden één klant kan doorverwijzen voor hulp. De kans dat juist deze mensen op termijn zullen moeten terugvallen op bijstand is groot. 

Succesvolle begeleiding
Juist deze periode moet goed benut worden, aldus Van der Pol. De afgelopen periode zijn de bedrijven die werklozen begeleiden daar zeer succesvol in gebleken. Zo bleek uit de rapportage van de Raad voor Werk en Inkomen dat 61 procent van de cliënten binnen 24 maanden na start van het traject aan het werk komt. Specifiek voor de WW-categorie was dat 67,5 procent . Vanwege de resultaatfinanciering wordt deze dienstverlening ook nog eens zeer kosteneffectief ingekocht voor mensen waarvan UWV inschat dat zij zonder externe ondersteuning niet op eigen kracht aan het werk zullen komen. Onderwijl is de tevredenheid gestegen naar een 7,5. Bovendien weet de sector steeds vaker afspraken te maken met werkgevers over leerwerkvacatures met baangarantie. Zonder echter de benodigde financiering is omscholing en begeleiding naar een nieuw werkperspectief niet haalbaar. 

Noodzakelijke stappen
Branchevertegenwoordigers Boaborea, Nobol en Noloc roepen dan ook de politiek op de noodzakelijke stappen te zetten en middelen beschikbaar te stellen ter voorkoming van een verdere groei van de langdurige werkloosheid.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkloosheid neemt verder toe
 Vooral meer 45-plussers werkloos
 Zeven tips om ook nu een baan te vinden
 Ontslagen werknemer heeft houdbaarheidsdatum van zes maanden
 
 
reacties
 
Monte  |   | 
3-05-2010
 | 
14:34 uur
Het is toch ook vaak een kwestie van willen, denk ik. Ik heb bijna 3 jaar bij de Burger King op Schiphol gewerkt en daar hadden ze in die tijd altijd meer mensen nodig. Het is hard werken voor weinig geld, maar altijd beter dan de bijstand. In Nederland hoef je, volgens mij, nooit in de bijstand terecht te komen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10