Drie tips om meteen profijt te hebben van uw nieuwe medewerker
27 april 2010 -
Hoe zorgt u dat u uw nieuwe medewerker zo snel mogelijk volledig meedraait? De meeste organisaties richten zich tijdens de inwerkperiode met name op het verstrekken van informatie en taakbeschrijvingen. Dat is niet voldoende. Uw nieuwe teamlid moet ook weten hoe de onderliggende verhoudingen zijn en de bedrijfscultuur kennen voor hij/zij optimaal kan presteren.
Dat schrijf Amy Gallo op Harvard Business Review. Zij geeft drie tips om uw nieuwe medewerker ook bekend te maken van de informele kant van de zaak en hem/haar des te sneller op weg te helpen.
1. Begin vroeg
Het integratieproces begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Stel uw nieuwe medewerker zo snel mogelijk bloot aan de bedrijfscultuur en de afdeling en leg nu al uit hoe de dingen gedaan worden. Wees hier eerlijk over, zodat u iets zekerder weet of de sollicitant ook in het team zal passen. Doorloop dit proces ook als het iemand betreft die van een andere afdeling komt. Zelfs in kleinere ondernemingen, heersen er verschillen tussen afdelingen.
2. Stel de nieuweling aan de juiste mensen voor
Wees vanaf het begin duidelijk over het belang van de informele verstandhoudingen op de werkvloer. Stel de nieuwe medewerker zo snel mogelijk voor aan collega’s en belangrijke contactpersonen. Vertel wie waarvoor verantwoordelijk is en bij wie ze terecht kunnen voor verschillende soorten informatie.
3. Zet ze aan het werk
Klinkt logisch, maar in veel ondernemingen geven nieuwe medewerkers om te beginnen een hele stapel leesvoer en een aantal trainingen. Als ze in plaats daarvan meteen echte taken krijgen, worden ze sneller onderdeel van het team en hebben ze eerder door hoe de dingen werken en gedaan worden. Dat wil niet zeggen dat u ze maar in het diepe moet gooien natuurlijk. U kunt hen echter wel toevoegen aan een bestaand team om daar aan een daadwerkelijk spelend probleem te werken.
Allemaal waar, maar laat de nieuwe medewerker ook acclimatiseren. Als ik dit lees vrees ik dat ik in no time een stresskip binnen mijn bedrijf rond heb lopen.
E WIEL
|
|
27
-
04
-
2010
|
15
:
37
uur
Inderdaad waar. Geef de nieuwe medewerker voldoende werk zodat hij zich snel in verschillende fases kan bekwamen. Zorg voor ruimte in de dagelijkse planning zodat nieuwe medewerkers tijd voor vragen stellen krijgen. Laat ze niet te snel al het werk doen zodat na maanden zelf jaar blijkt dat zij gedeeltes gemist hebben. Zorg voor wisselende inwerk medewerkers.