zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om meteen profijt te hebben van uw nieuwe medewerker

27 april 2010 - Hoe zorgt u dat u uw nieuwe medewerker zo snel mogelijk volledig meedraait? De meeste organisaties richten zich tijdens de inwerkperiode met name op het verstrekken van informatie en taakbeschrijvingen. Dat is niet voldoende. Uw nieuwe teamlid moet ook weten hoe de onderliggende verhoudingen zijn en de bedrijfscultuur kennen voor hij/zij optimaal kan presteren.

Dat schrijf Amy Gallo op Harvard Business Review. Zij geeft drie tips om uw nieuwe medewerker ook bekend te maken van de informele kant van de zaak en hem/haar des te sneller op weg te helpen. 



1. Begin vroeg

Het integratieproces begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Stel uw nieuwe medewerker zo snel mogelijk bloot aan de bedrijfscultuur en de afdeling en leg nu al uit hoe de dingen gedaan worden. Wees hier eerlijk over, zodat u iets zekerder weet of de sollicitant ook in het team zal passen. Doorloop dit proces ook als het iemand betreft die van een andere afdeling komt. Zelfs in kleinere ondernemingen, heersen er verschillen tussen afdelingen. 

2. Stel de nieuweling aan de juiste mensen voor

Wees vanaf het begin duidelijk over het belang van de informele verstandhoudingen op de werkvloer. Stel de nieuwe medewerker zo snel mogelijk voor aan collega’s en belangrijke contactpersonen. Vertel wie waarvoor verantwoordelijk is en bij wie ze terecht kunnen voor verschillende soorten informatie. 

3. Zet ze aan het werk

Klinkt logisch, maar in veel ondernemingen geven nieuwe medewerkers om te beginnen een hele stapel leesvoer en een aantal trainingen. Als ze in plaats daarvan meteen echte taken krijgen, worden ze sneller onderdeel van het team en hebben ze eerder door hoe de dingen werken en gedaan worden. Dat wil niet zeggen dat u ze maar in het diepe moet gooien natuurlijk. U kunt hen echter wel toevoegen aan een bestaand team om daar aan een daadwerkelijk spelend probleem te werken.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gewilde werknemer blijft alleen in ruil voor geld
 Goede inwerkperiode bespaart miljarden
 Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’
 Vijf tips om snel op gang te komen in uw nieuwe functie
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
27-04-2010
 | 
08:31 uur
Allemaal waar, maar laat de nieuwe medewerker ook acclimatiseren. Als ik dit lees vrees ik dat ik in no time een stresskip binnen mijn bedrijf rond heb lopen.
E WIEL  |   | 
27-04-2010
 | 
15:37 uur
Inderdaad waar. Geef de nieuwe medewerker voldoende werk zodat hij zich snel in verschillende fases kan bekwamen. Zorg voor ruimte in de dagelijkse planning zodat nieuwe medewerkers tijd voor vragen stellen krijgen. Laat ze niet te snel al het werk doen zodat na maanden zelf jaar blijkt dat zij gedeeltes gemist hebben. Zorg voor wisselende inwerk medewerkers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10