26 april 2010 -
Het terugdringen van ziekteverzuim – en de bijbehorende kosten - is een hot item. Waar minder over gezegd wordt is wat de invloed is van werknemers die zich naar het werk slepen terwijl ze beter thuis kunnen blijven. Uit onderzoek van The Work Foundation blijkt dat de kosten van dit zogenaamde presenteïsme (aanwezigheidsplicht) wel eens nog hoger kunnen zijn dan die van ziekteverzuim.
Het onderzoek werd gehouden onder 510 medewerkers van Axa. Gedurende vier weken bleek bijna de helft wel eens gewerkt te hebben terwijl ze zich niet lekker voelden en had slechts achttien procent zich ziek gemeld. Degenen die zich ziek hadden gemeld, hadden over het algemeen eerst een tijdje doorgewerkt. De onderzoekers concluderen dan ook dat ziekteverzuim en presenteïsme hand in hand gaan.
Onderliggende problemen
Mensen werken voornamelijk door vanwege financiële problemen, werkstress en veronderstelde druk vanaf de werkplek. Medewerkers die minder werkdruk, werkstress en financiële problemen ervaren, doen ook minder aan presenteïsme. Net als bij verzuim, kan doorwerken tijdens ziekte dus een aanwijzing zijn dat er onderliggende problemen spelen. Het is dan ook van belang die problemen boven tafel te krijgen en die proberen op te lossen. Omdat mensen wel aanwezig zijn bestaat de kans echter dat werkgevers deze problemen onderschatten en signalen over het hoofd zien.
Bewijslast
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel werknemers zich gedwongen voelen om op het werk te verschijnen als ze ziek zijn om op die manier hun ziekte te ‘bewijzen’. Door die veronderstelde aanwezigheidsplicht speelt het gevoel op dat de baas zich niet interesseert voor de gezondheid en het welzijn van de medewerker. Als er maar gewerkt wordt en geld verdiend wordt, lijkt de boodschap die hiermee afgegeven wordt. Er zijn ook werknemers die zich gedwongen voelen op het werk te verschijnen omdat anderen misbruik maken van het systeem en zich onterecht ziek melden. Zij melden dat dergelijk gedrag tot de strenge maatregelen geleid heeft, waardoor mensen die echt ziek zijn zich gedwongen voelen toch te komen. Als er in een bedrijf weinig ziekteverzuis is, wil dit dus niet zeggen dat de medewerkers ook niet ziek zijn.
Bron:Management Issues
Stel je bent manager en je hebt een target boven je hoofd staan en de deadline komt dichtbij. Stuur jij dan een teamlid naar huis als je denk dat hij een paar dagen rust nodig heeft om bij te komen van al die overuren die hij gemaakt heeft en er slecht uit ziet?
Stel dat je een leidinggevende in het bedrijf hebt die veel kennis heeft maar er ook voor zorgt dat zijn antisociale gedrag zorgt voor demotivatie, frustratie en uiteindelijk uitval van personeel.Wat dan?
Wat is jouw antwoord als het hoofd van HR je vraagt of je plezier hebt in je werk en of je tevreden bent met de dingen die je doet terwijl je weet dat er een reorganisatie op komst is.
Wat als jij problemen hebt met je leidinggevende en hij het vriendje van de baas is.
Wat kan een HR manager doen aan ziekteverzuim als zijn of haar baas de veroorzaker is.
Wat als een leidinggevende moeite heeft met mensen die eerlijk en oprecht kritiek geven op zijn funtioneren en vervolgens strategisch weggepeste worden.
Misschien zouden we eens meer over deze vragen moeten nadenken om dichter bij de kern van het probleem te komen.
Marco Goertz
Sr. mens en organisatieontwikkeling
Erik
|
|
27
-
04
-
2010
|
11
:
15
uur
Wat Marco aangeeft snijdt hout, maar het geeft m.i. tevens aan dat het tijd wordt om in mogelijkheden te denken.
Wij Nederlanders zijn heel goed in het benoemen van belemmeringen, problemen en de bekende beer op de weg. Het lijkt dan dat we niet meer verantwoordlijk hoeven te zijn voor wat er gebeurd.
Niets is minder waar. Het probleem blijft. Dus waarom niet dit benoemen en negatieve cultuurverschijnselen die Marco benoemd niet de strijd aanbinden.