Management: liever navelstaren dan naar buiten kijken
26 april 2010 -
Nederlandse organisaties zijn sterk intern gericht en hebben nauwelijks aandacht voor de lange termijn. Het management is vooral bezig met het sturen op de kwartaalcijfers. De afgelopen tien jaar konden bedrijven met noodingrepen (reorganisaties, bezuinigingen) het bedrijf redden, maar de huidige economische crisis vraagt om een andere blik van het management.
Een blik die gericht is op zijn omgeving en niet alleen op zijn eigen prestaties. Managementinformatie moet het management daarbij helpen. Helaas ziet het management deze toegevoegde waarde van managementinformatie niet. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport Versterken van de Voorspelbaarheid dat donderdag is gepresenteerd door Bisnez Management. Het adviesbureau baseert zijn bevindingen op een onderzoek onder 105 beslissers. De beslissers zijn in dienst bij profit en non-profit organisaties.
Signalen in de omgeving
De huidige crisis heeft aangetoond dat bedrijven nog meer uit moeten gaan van het ondenkbare. Het is niet meer voldoende om puur te kijken naar eigen prestaties. Bedrijven zijn sterk afhankelijk van wat er in hun omgeving gebeurt. Cruciaal is dat het management tijdig signalen in de omgeving herkent, die uiteindelijk impact op het bedrijf kunnen hebben.
Onverwachte ontwikkelingen
Uit het onderzoek komt naar voren dat 'slechts' één op de drie organisaties informatie krijgt over veranderingen in de omgeving. Gevolg is dat bedrijven worden verrast door onverwachte ontwikkelingen, waarna vaak niets anders rest dan brandjes blussen. Dit betekent veelal het drastisch snijden in kosten of zelfs het aanvragen van een faillissement. Een grondigere risicoanalyse zou bedrijven in staat hebben gesteld de gewenste voorzorgsmaatregelen te treffen. Het is het verschil tussen ageren en reageren.
Artikel klopt volledig en roep het al jaren; we hebben geen visionairen in NL. US heeft dat wel, daarom lopen die vrijwel altijd voorop in markt en productontwikkeling.
Prestaties willen leveren is op zich niet verkeerd. Maar met wie doe je het en wie profiteert er van (mee)? Als bedrijven meer in sync zijn met de buitenwereld, krijgen ze minder met deze ''verrassingen'' te maken. Het wordt een scenario waar je op voorbereid kunt zijn. Hoe kom je in die positie? Gooi de ramen en deuren eens open, zoek je stakeholders op in hun natuurlijke omgeving, leef je in in wat ze bezighoudt en help ze hun doelen te verwezenlijken.
Op die manier werk je aan duurzame, wederzijds waardevolle relaties tussen bedrijf en buitenwereld (waaronder klanten). Werk toe naar een situatie binnen het bedrijf waarin die doelstellingen centraal staan en hierachie een faciliterende rol heeft. Reken elkaar af op de behaalde resultaten en probeer het volgend jaar beter te doen.