zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven relaxed over sociale netwerksites

21 april 2010 - Het beleid van Nederlandse bedrijven met betrekking tot de toegang tot sociale netwerksites vanaf de werkplek is veel minder restrictief dan in andere Europese landen. 55 procent van de bedrijven staat de medewerkers toe om vrijelijk sociale en professionele netwerken te gebruiken en 30 procent staat het gebruik toe met enkele beperkingen.

In de ons omringende landen is dit percentage veel lager. In Duitsland mag het van 44 procent van de bedrijven en in België staat maar 38 procent het gebruik toe. Opvallend is dat Nederlanders die vrijheid niet misbruiken, slechts elf procent is dagelijks actief op een sociale netwerksite, tegenover 25 procent van de Duitsers en twintig procent van de Belgen. Nederlandse professionals hebben er ook niet veel moeite mee om vrienden te zijn met de manager op een sociaal netwerk. Ook zien Nederlanders over het algemeen meer voordelen in een profiel op een sociale of professionele netwerk-site dan andere Europeanen. Dit blijkt uit een onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder meer dan 3.000 financiële, human resources en algemene managers. 



Meer vrijheid
Hein Pieter Okker, Senior Manager van Accountemps, zegt in een toelichting: "Nederland loopt voorop als het gaat om het vrijelijk gebruik van sociale netwerken in de zakelijke omgeving. Nederlandse werknemers zijn hierdoor vrijer en productiever. Bedrijven die het gebruik nog actief belemmeren moeten zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Het is dinosaurusbeleid dat niet meer in deze tijd past."
De grotere vrijheid in Nederland betekent niet dat medewerkers ook daadwerkelijk die vrijheid gebruiken. Een kleine minderheid, elf procent, is dagelijks actief op een netwerk. 41 procent gebruikt het netwerk twee tot drie keer in de week en 48 procent slechts één keer in de maand of helemaal niet.Ook in het aangaan van vriendschappen, ‘befrienden’ in netwerktermen, zijn Nederlanders gemakkelijk. Een minderheid, 32 procent, vindt het wat ongemakkelijk om met de baas bevriend te zijn, maar 67 procent voelt zich er comfortabel of zeer comfortabel bij. Met collega’s hebben we vrijwel geen moeite: slechts twintig procent van de Nederlanders heeft moeite met het ‘befrienden’ van collega’s. En met ondergeschikten kunnen we het online ook goed vinden. 65 procent vindt het prima om bevriend te zijn met de mensen die aan hem of haar rapporteren. Als het gaat om klanten of toeleveranciers zijn we iets voorzichtiger, 61 procent heeft er geen moeite mee. 

Nederlanders zien veel voordelen in netwerken
Slechts achttien procent van de Nederlanders ziet geen enkel voordeel in het plaatsen van zijn profiel op een netwerk site. De Belgen zijn nog niet zo overtuigd: 45 procent ziet geen voordelen. De Nederlanders denken dat ze met een profiel nieuwe zakelijke mogelijkheden aanboren (25 procent) of een additionele tool voor recruiten hebben (20 procent). Als we zelf mensen aannemen, dan checkt 72 procent van de Nederlanders de kandidaten online. Bij onze zuiderburen gebeurt dit door 42 procent van de managers. Onze oosterburen daarentegen onderzoeken nog meer kandidaten online. 75 procent van de Duitsers geeft aan dat ze profielen op netwerken bekijken.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Steeds meer malware aanvallen via misbruik vertrouwen
 Drie redenen om sociale media niet te blokkeren
 Sociale netwerken vormen (nog) geen bedreiging
 Sociale netwerker is ook sociale werknemer
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
21-04-2010
 | 
08:18 uur
In Nederland wordt er inderdaad over het algemeen redelijk ontspannen gedaan over deel uit maken van netwerksites. Facebook is een ontspannende en wat privé site, Linkedin de meer zakelijke en iets als tagged, ach.

Wanneer je een beetje kijkt op die sites zie je dat het allemaal best wel mee valt. Natuurlijk heb je uitschieters maar het valt over het algemeen reuze mee. De meer serieuzere gebruik[st]er van die sites denken wel na voordat ze er iets op zetten.

Toch zpou ik misschien wel pleiten dat die netwerk sites wat prominenter een pagina presenteren met do's en don'ts betreffende het gebruik[st]ers, al was het alleen maar als een reminder. Maar verder blijft het natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van het individu zelf.

Een ander voorbeeld, ik hoop een hele grote uitzondering, kwam ik laatst tegen. Op een netweterk site was een foto verschenen van een jong meisje waarop enkele foto's. Niet alleen van het gezicht van het meisje maar ook een bank met daarop een aantal bankbiljetten.

De presentatie,''K... de beste h@e# van Breda''.
Het deed me meteen aan een andere mogelijkheid. Je kunt op elk gegeven moment zomaar, onder andermans identiteit, een account aanmaken en er mee doen wat je wilt. Geen enkel probleem, lang leve het internet.

Wil ik iemand op de korrel nemen dan heb ik die vrijheid. Er zal namelijk geen enkele 'lezende' manager zij die, de meeste hebben die kennis toch al niet, kan nagaan wie die informatie op het net heeft gezet. Ook met dat gegeven moeten we rekening houden dat die domweg bestaan.

Het gebeurd meer dan we denken of weten. Met name onder jongeren worden dit soort praktijken uitgevoerd. Ik denk zeker dat ook dit een criterium is om terdege rekening mee te houden.
Koen Roozen  |   | 
21-04-2010
 | 
10:38 uur
Best wel obligaat dit onderzoek.

Wat is de achtergrond erachter, wat wil men zeggen en welke conclusies wil Accountemps trekken?

Even een paar opmerkingen:
1. befrienden/connecten met je baas: niets echt nieuws, alle cultuuronderzoeken (Hofstede, Trompenaar) wijzen uit dat wij Nederlanders een lage machtsafstand hebben in vergelijk tot Belgen en Duitsers
2. iedere recruiter gebruikt inmiddels sociale netwerksites. Sommigen gaan daarin verder en zoeken bijvoorbeeld ook op hyves, ikzelf beperk me liever tot LinkedIn (is een zakelijk netwerk)
3. 72% van de Nederlanders checked kandidaten online? Dit voor de aanname of erna? Want als het erna is, dan is het geen checken maar kennis nemen van. Er is namelijk geen selectieconsequentie verbonden aan het checken.

De stelling: ''Bedrijven die het gebruik nog actief belemmeren moeten zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Het is dinosaurusbeleid dat niet meer in deze tijd past.'' is wel erg boud en kort door de bocht. Waarop baseert hij dat en ik kan me organisaties (defensie, banken, politie) voorstellen die wel degelijk belang hebben bij heel stringent Social Media beleid.

Voor mij is het vooral een manier van Accountemps om pr te maken door in te springen op een hype zonder zich echt te willen verdiepen in sociale media.

Jammer, er zijn namelijk voldoende specialisten die echt iets te melden hebben.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10