Goede leider verbetert het leven van de mensen om hem heen
16 april 2010 -
Wat is goed leiderschap? Realiseert een goede leider steeds hogere winsten? Heeft hij visie en een vijfjarenplan? Allemaal belangrijk maar niet de definitie van echt leiderschap. Dat stelt Shaun Rein, algemeen directeur van de China Market Research Group op Forbes.
Echt leiderschap gaat volgens Rein over het verbeteren van het leven van de mensen om u heen. Dat klinkt simpel, maar vooral managers laten zich vaak meeslepen door het idee dat geld verdienen voor alles komt.
Extra overweging
Als u een beslissing neemt, of die nu gaat over opleidingen, beloningen of klantencontact, neem dan eens in overweging hoe dat besluit het leven van de mensen om u heen beïnvloedt. Doe dat in goede en in slechte tijden en u zult betere beslissingen nemen.
Slecht voorbeeld
Kijk maar eens naar Arthur Sulzberger Jr., directeur van de New York Times en zijn CEO Janet Robinson en u ziet duidelijk hoe deze regel werkt. Zij leefden er niet naar en daar zal de New York Times nog tientallen jaren schade van ondervinden. De beloning van Sulzberger verdubbelde vorig jaar tot zes miljoen dollar, Robinson kreeg op haar beurt een salarisverhoging van 31,9 procent en incasseerde eveneens miljoenen, terwijl het personeel van de The New York Times en Boston Globe vijf tot zes procent salaris inleverden. Velen kregen zelfs ontslag. Sulzberger en Robinson zeiden dat de onderneming in zwaar weer verkeerde en misschien wel failliet zou gaan als niet iedereen offers zou brengen. De werknemers deden concessies. Een paar maanden laten namen hun bazen miljoenen extra mee naar huis. Hoe zou dat het moraal beinvloed hebben?
Sulzberger en Robinson vertelden dat ze die salarisverhoging hadden gekregen omdat ze kosten hadden weten te besparen. Tja. Zouden de medewerkers de volgende keer weer in willen leveren? Waarom zouden ze als ze ervan uit kunnen gaan dat het geld dat zij inleveren rechtstreeks naar hun leiders gaat, die toch al miljonair zijn?
Het goede voorbeeld
Wat Sulzberger en Robinson beter hadden kunnen doen was een groter percentage inleveren dan hun personeel. Een goede leider deelt in de pijn en geeft het goede voorbeeld. Boston's Beth Israel Deaconess Medical Center is een organisatie die dat snapt. In 2009 accepteerden twaalf afdelingshoofden een salarisverlaging van zo’n 27.000 dollar per jaar om tien banen te kunnen behouden. Ook de CEO, Paul Levy, leverde in en doneerde bovendien gedurende een bepaalde periode één dollar voor elke tien dollar die het ziekenhuis ontving aan donaties. De rest van het personeel liet weten salarisverlagingen te accepteren en af te zien van salarisverhogingen om zoveel mogelijk banen te behouden. Ze besloten ook dat de laagst betaalde medewerkers – schoonmakers, keukenpersoneel en postkamermedewerkers – geen salaris in hoefden te leveren. Het resultaat? Het ziekenhuis hoefde geen 600 mensen te ontslaan, zoals gepland, maar slechts 70 en creëerde een sfeer van vriendschap en goodwill waar ze nog decennia de vruchten van zal plukken.
Klanten
Een goede leider verbetert niet alleen het leven van zijn personeel maar ook van zijn klanten. Donald Evans was een benzinepomphouder die er tijdens zware regen- en sneeuwbuien op stond de voorruiten en koplampen van zijn klanten schoon te maken. Hij hoefde dat niet te doen en hij vroeg er geen geld voor. Hij wilde gewoon dat zijn klanten veilig de weg op gingen. Ook al moesten mensen bij hem iets meer betalen voor hun benzine – omdat hij niet aangesloten was bij een grote organisatie – dat deden ze graag. Ze wisten immers dat hij oprecht om hen af. En dat kenmerkt een goede leider.